Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

9. -luokkalaisten kokemuksia terveystiedon opetuksesta ja opetusmenetelmistä

Repo, Minna; Puustinen, Sanna (2013)

 
Avaa tiedosto
Opiskelijat_Minna ja Sanna_.pdf (897.2Kt)
Lataukset: 


Repo, Minna
Puustinen, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721577
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa
9. -luokkalaisten kokemuk-sista terveystiedon opetukseen ja opetusmenetelmiin liittyen. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake rakennettiin Imatran yläkoulun terveystiedon opetussuunnitelman pohjalta. Kysely toteutettiin yhden Imatran yläkoulun 9.-luokan oppilaille toukokuussa 2013 (n=63). Tutkimusaineisto analysoitiin
IBM SPSS Statistics – ohjelmalla.

Tutkimustulosten mukaan 9. -luokkalaisista oppilaista suurin osa (83 %) halusi tietää päihteiden osa-alueen aiheista enemmän huumeista. Tähän voi osaltaan vaikuttaa huumeiden käytön yleistyminen, jota vuoden 2010-2011 Kouluterveyskyselyn tulos lisääntyneestä kannabismyönteisyydestä ja -kokeilusta tukee. Lisäksi mediassa puhutaan paljon huumeista sekä niiden käytöstä.

Seksuaaliterveyden osa-alueen aiheista eniten lisätietoa haluttiin sukupuoli-taudeista (78 %) sekä ehkäisystä (60 %). 5 % vastaajista toi esiin lisätiedon tar-peen addiktiosta ja hyväksikäytöstä. Sukupuolitaudit ja ehkäisy kiinnostavat nuoria sillä nykyään sukupuolielämä aloitetaan entistä varhaisemmin ja näin ollen nuoret ovat valveutuneita riskeistä, joita sukupuolielämään liittyy.

Elämäntavan osa-alueen aiheista eniten tietoa kaivattiin ravitsemuksesta (69 %). Ravitsemukseen liittyvät asiat kiinnostavat nuoria, sillä nyky-yhteiskunnan kauneusihanteet luovat paineita niin nuorille naisille kuin miehillekin. Lisäksi mediassa keskustellaan esimerkiksi lisäaineista sekä erilaisista dieeteistä.

Mielenterveyden osa-alueen aiheista enemmistö halusi lisää tietoa mielen hy-vinvoinnista (70 %). Tutkimuksesta kävi ilmi, että 5 % oppilaista haluaisi lisätie-toa masennuksesta, mielisairauksista ja mielenterveysongelmista. Jonkin muun aihealueen osa-alueista suurin osa kaipasi lisätietoa ensiavusta ja elvytyksestä (44 %). Mieluisimmaksi opetusmenetelmäksi oppilaat kokevat opetusvideoiden katsomisen (52 %). Terveystiedon opetuksen määrän suurin osa oppilaista (75 %) koki riittävänä/sopivana.

Jatkotutkimusaiheina voisi tutkia erikseen yläkoululaisten tyttöjen ja poikien näkemyksiä terveystiedon opetuksesta ja opetusmenetelmistä sekä lukiolaisten näkemyksiä vastaavasta aiheesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste