Toiminnallisuus tukena - koulukiusaamiseen vaikuttaminen 7. -luokalla
Rauhamäki, Riina; Shemeikka, Netta (2013)
Rauhamäki, Riina
Shemeikka, Netta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on koulukiusaamiseen vaikuttaminen. Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Tapasimme erästä 7.-luokkaa säännöllisesti puolen vuo-den ajan. Tavoitteena oli ehkäistä ja vähentää luokassa esiintyvää kiusaamista sekä parantaa luokan ilmapiiriä ja ryhmähenkeä. Tavoitteiden saavuttamisen tukena käytettiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä.
Jokaisella on varmasti kokemuksia kiusaamisesta. On voinut olla itse kiusatun tai kiusaajan roolissa tai on ainakin nähnyt jotakuta kiusattavan tai kuullut tari-nan ystäviltä. Viime aikoina kiusaamisesta on ryhdytty keskustelemaan enemmän. Kiusaamista tosin tapahtuu siitä huolimatta. Kiusaamisella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia yksilön elämään ja hänen asemaansa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi kiusaamisen havaitseminen ajoissa ja siihen puuttuminen on tärkeää.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kiusaamisen vähentäminen. Oppilaiden pa-lautteen mukaan tilanne oli parantunut. Meille muutosta ei juurikaan näkynyt. Kiusaaminen kuitenkin jatkui joiltain osin edelleen koulun sekä meidän tues-tamme huolimatta. Tukimuodot eivät muodostaneet tarpeeksi intensiivistä ja jämäkkää kokonaisuutta luokan tarpeisiin nähden. Kiusaamista esiintyi luokassa henkisenä ja fyysisenä väkivaltana. Opinnäytetyön tulokset perustuvat tekijöiden ja opettajien tekemiin havaintoihin sekä oppilaiden antamaan palautteeseen.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tutkimus siitä, miten oppilaat kokevat opettajien kiusaamiseen puuttumisen. Huomataanko kiusaamista, miten siihen puututaan, ja miten oppilaat haluaisivat siihen puututtavan. Ryhmän kanssa voisi kokeilla myös intensiivisempää jatkotyöskentelyä koulukiusaamiseen vaikuttamiseksi.
Jokaisella on varmasti kokemuksia kiusaamisesta. On voinut olla itse kiusatun tai kiusaajan roolissa tai on ainakin nähnyt jotakuta kiusattavan tai kuullut tari-nan ystäviltä. Viime aikoina kiusaamisesta on ryhdytty keskustelemaan enemmän. Kiusaamista tosin tapahtuu siitä huolimatta. Kiusaamisella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia yksilön elämään ja hänen asemaansa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi kiusaamisen havaitseminen ajoissa ja siihen puuttuminen on tärkeää.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kiusaamisen vähentäminen. Oppilaiden pa-lautteen mukaan tilanne oli parantunut. Meille muutosta ei juurikaan näkynyt. Kiusaaminen kuitenkin jatkui joiltain osin edelleen koulun sekä meidän tues-tamme huolimatta. Tukimuodot eivät muodostaneet tarpeeksi intensiivistä ja jämäkkää kokonaisuutta luokan tarpeisiin nähden. Kiusaamista esiintyi luokassa henkisenä ja fyysisenä väkivaltana. Opinnäytetyön tulokset perustuvat tekijöiden ja opettajien tekemiin havaintoihin sekä oppilaiden antamaan palautteeseen.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tutkimus siitä, miten oppilaat kokevat opettajien kiusaamiseen puuttumisen. Huomataanko kiusaamista, miten siihen puututaan, ja miten oppilaat haluaisivat siihen puututtavan. Ryhmän kanssa voisi kokeilla myös intensiivisempää jatkotyöskentelyä koulukiusaamiseen vaikuttamiseksi.