Investoinnin kannattavuuden arviointi – Case päivittäistavarakauppa
Penttinen, Oskari (2013)
Penttinen, Oskari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päivittäistavarakaupan alan toimeksiantajan toteuttaman kalusteinvestoinnin taloudellista kannattavuutta lyhyehköllä aikavälillä. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkoitus saada toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa toteutetun investoinnin kannattavuudesta ja vaikutuksista. Tarkoituksena oli myös tuottaa tarpeellista tietoa mahdollisia tulevia investointeja varten.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään investoinnin teoriaa investointiprosessin keskeisimpien seikkojen osalta tarkentaen niitä opinnäytteen empiriaan, eli investoinnin kannattavuuden arviointiin liittyen. Teoriaosassa avataan myös toimeksiantajan toimialaa sekä toimialan investointeja. Empiirisessä osassa käsitellään toimeksiantajan investointia tarkemmin ja lasketaan sen kannattavuutta toteutuneilla myyntiluvuilla, jotka on saatu vertaamalla investoinnin jälkeisiä myyntilukuja ennen investointia oleviin lukuihin. Tutkimusaineisto koostui kirjalähteistä, internetlähteistä ja toimeksiantajalta saaduista raporttilähteistä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käyttökelpoista tietoa investoinnin kannattavuudesta ja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat investoinnin kannattavuuteen milläkin tavalla. Investointi osoittautui kannattavaksi niillä myyntiluvuilla, jotka seurantajaksolla olivat toteutuneet. Toimeksiantaja voi toiminnallaan vaikuttaa investoinnin kannattavuuden toteutumiseen ja tutkimuksen avulla kohdentaa resurssit niihin asioihin, joissa vaikutus on halutun kaltainen investoinnin taloudellisen toteutumisen kannalta. Suurimmat vaikutukset investoinnin kannattavuuteen muodostivat hävikki ja myynnin kate.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään investoinnin teoriaa investointiprosessin keskeisimpien seikkojen osalta tarkentaen niitä opinnäytteen empiriaan, eli investoinnin kannattavuuden arviointiin liittyen. Teoriaosassa avataan myös toimeksiantajan toimialaa sekä toimialan investointeja. Empiirisessä osassa käsitellään toimeksiantajan investointia tarkemmin ja lasketaan sen kannattavuutta toteutuneilla myyntiluvuilla, jotka on saatu vertaamalla investoinnin jälkeisiä myyntilukuja ennen investointia oleviin lukuihin. Tutkimusaineisto koostui kirjalähteistä, internetlähteistä ja toimeksiantajalta saaduista raporttilähteistä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käyttökelpoista tietoa investoinnin kannattavuudesta ja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat investoinnin kannattavuuteen milläkin tavalla. Investointi osoittautui kannattavaksi niillä myyntiluvuilla, jotka seurantajaksolla olivat toteutuneet. Toimeksiantaja voi toiminnallaan vaikuttaa investoinnin kannattavuuden toteutumiseen ja tutkimuksen avulla kohdentaa resurssit niihin asioihin, joissa vaikutus on halutun kaltainen investoinnin taloudellisen toteutumisen kannalta. Suurimmat vaikutukset investoinnin kannattavuuteen muodostivat hävikki ja myynnin kate.