OPEROINTI KOILLISVÄYLÄLLÄ : Matkan suunnittelussa huomioon otettavia asioita
Salokannel, Valtteri (2013)
Salokannel, Valtteri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää Koillisväylän kautta suoritettavan merimatkan edellytyksiä ja matkansuunnittelussa huomioon otettavia ympäristöllisiä ja yhteis-toiminnallisia olosuhteita. Työn tavoitteena on tuoda esille toimintaympäristön kehitystä merenkulun näkökulmasta vuosina 2011 - 2013 välisenä aikana.
Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää ympäristötekijöitä, joita rahtilaivan päällystö kohtaa tällä vuosituhannella avautuneella uudella merireitillä. Todetaan purjehdittavan ajankohdan rajallisuus ja luonnonolosuhteiden aiheuttamat rajoitteet Koillisväylän kauttakulkuliikenteelle. Lisäksi perehdytään Koillisväylän merialueisiin ja matkan-suunnittelun kannalta oleellisiin alueellisiin erityispiirteisiin.
Toisena tavoitteena on selvittää yhteistoimintamenetelmiä venäläisen viranomaisen kanssa. Tässä yhteydessä selvitetään lisäksi laivan suunnittelun ja varustautumisen kriteerejä arktista purjehdusta varten Koillisväylälle.
Tutkimuksen taustatyö suoritettiin ammatillisia lähteitä tarkastelemalla Koillisväylän matkalla 2011. Omakohtaisia kokemuksia verrattiin kollegoiden kokemuksiin vuodelta 2012 samalla laivalla Koillisväylän alueella. Tutkimalla ammatillista kirjallisuutta ja vertaamalla käytäntöjen toteutumista internetissä julkaistuihin asiantuntijaorganisaatioiden julkaisuihin selvitettiin, kuinka liikenne ja menetelmät ovat kehittyneet vuosina 2011 - 2013. Tuloksena saatiin kokonaiskuva operoinnin edellytyksistä Koillisväylän kauttakulkuliikenteessä.
Johtopäätöksissä todetaan Koillisväylän haasteena olevan suhteellisen lyhyt purjehduskausi, jota rajoittavat jääolosuhteet kauden alku- ja loppupäässä. Koillisväylän liikennöintikustannukset ovat myös olleet suuremmat, kuin perinteisillä merireiteillä, mikä tällä hetkellä hillitsee laivayhtiöiden kiinnostusta alueelle. Koillisväylällä on kuitenkin edellytyksiä kehittyä nopeasti kausiluonteiseksi merireitiksi, mikäli käyttökelpoinen purjehduskausi pitenee ilmastonmuutoksen myötä. Merenkulun infrastruktuurin ja operatiivisten toimintaedellytysten puolesta kehitys on jo käynnissä.
Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää ympäristötekijöitä, joita rahtilaivan päällystö kohtaa tällä vuosituhannella avautuneella uudella merireitillä. Todetaan purjehdittavan ajankohdan rajallisuus ja luonnonolosuhteiden aiheuttamat rajoitteet Koillisväylän kauttakulkuliikenteelle. Lisäksi perehdytään Koillisväylän merialueisiin ja matkan-suunnittelun kannalta oleellisiin alueellisiin erityispiirteisiin.
Toisena tavoitteena on selvittää yhteistoimintamenetelmiä venäläisen viranomaisen kanssa. Tässä yhteydessä selvitetään lisäksi laivan suunnittelun ja varustautumisen kriteerejä arktista purjehdusta varten Koillisväylälle.
Tutkimuksen taustatyö suoritettiin ammatillisia lähteitä tarkastelemalla Koillisväylän matkalla 2011. Omakohtaisia kokemuksia verrattiin kollegoiden kokemuksiin vuodelta 2012 samalla laivalla Koillisväylän alueella. Tutkimalla ammatillista kirjallisuutta ja vertaamalla käytäntöjen toteutumista internetissä julkaistuihin asiantuntijaorganisaatioiden julkaisuihin selvitettiin, kuinka liikenne ja menetelmät ovat kehittyneet vuosina 2011 - 2013. Tuloksena saatiin kokonaiskuva operoinnin edellytyksistä Koillisväylän kauttakulkuliikenteessä.
Johtopäätöksissä todetaan Koillisväylän haasteena olevan suhteellisen lyhyt purjehduskausi, jota rajoittavat jääolosuhteet kauden alku- ja loppupäässä. Koillisväylän liikennöintikustannukset ovat myös olleet suuremmat, kuin perinteisillä merireiteillä, mikä tällä hetkellä hillitsee laivayhtiöiden kiinnostusta alueelle. Koillisväylällä on kuitenkin edellytyksiä kehittyä nopeasti kausiluonteiseksi merireitiksi, mikäli käyttökelpoinen purjehduskausi pitenee ilmastonmuutoksen myötä. Merenkulun infrastruktuurin ja operatiivisten toimintaedellytysten puolesta kehitys on jo käynnissä.