Scrum työkalujen vertailu ja valitseminen Kajaanin ammattikorkeakoulun peliohjelmoinnin opiskelijoille
Matero, Janne (2013)
Matero, Janne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920484
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Kajaanin Ammattikorkeakoululle. Työn tarkoituksena on vertailla erilaisia Scrum projektimenetelmän ympärille luotuja työkaluja ja sovelluksia, sekä valita ja asentaa niistä sopivin käytettäväksi kyseisessä oppilaitoksessa. Työkalu tulee olemaan osana ammattikorkeakoulun peliohjelmoinnin opiskelijoiden päivittäistä työskentelyä peliprojektien parissa.
Työn tutkimuskohteena on Scrum projektimenetelmä. Opinnäytetyössä käsitellään Scrum projektimenetelmän metodit sekä erilaiset roolit, mitä projektimenetelmän ryhmän jäsenille kuuluu ja mitä vastuualueita kyseisessä roolissa on.
Vertailu osiota varten on valittu neljä erilaista työkalua, jotka jokainen yksityiskohtaisesti käydään läpi ja mietitään tilanteita ja työryhmiä, millaisissa ympäristöissä kyseinen sovellus palvelee käyttäjiä parhaiten. Vertailua varten työssä määritellään selkeästi ne ominaisuudet ja toiminnot, joihin tullaan kiinnittämään huomiota. Tätä viitekehystä hyödyntäen jokainen työkalu käydään tarkoin ja ennakkoluulottomasti lävitse. Vertailtavat työkalut ovat Agilefant, Icescrum, Agile Tracking Tool sekä Sprintometer.
Valitut työkalut, jotka Kajaanin Ammattikorkeakoulun peliohjelmoinnin opiskelijoille asennetaan ovat Agilefant sekä Icescrum. Koska kyseessä on oppilaitos ja oppimisympäristö, sekä työkalua opiskelijat tulevat käyttämään päivittäin projekteissaan, on hyvä, että heillä on mahdollisuus tutustua kahteen erilaiseen työkaluun ja niiden tarjoamiin ominaisuuksiin. Valintaan vaikutti myös työkalujen sopivuus koulun verkkoinfrastruktuuriin; työkalut tulevat olemaan Internet-selaimella käytettäviä, sekä ne asennetaan virtuaaliselle palvelimelle.
Työn tutkimuskohteena on Scrum projektimenetelmä. Opinnäytetyössä käsitellään Scrum projektimenetelmän metodit sekä erilaiset roolit, mitä projektimenetelmän ryhmän jäsenille kuuluu ja mitä vastuualueita kyseisessä roolissa on.
Vertailu osiota varten on valittu neljä erilaista työkalua, jotka jokainen yksityiskohtaisesti käydään läpi ja mietitään tilanteita ja työryhmiä, millaisissa ympäristöissä kyseinen sovellus palvelee käyttäjiä parhaiten. Vertailua varten työssä määritellään selkeästi ne ominaisuudet ja toiminnot, joihin tullaan kiinnittämään huomiota. Tätä viitekehystä hyödyntäen jokainen työkalu käydään tarkoin ja ennakkoluulottomasti lävitse. Vertailtavat työkalut ovat Agilefant, Icescrum, Agile Tracking Tool sekä Sprintometer.
Valitut työkalut, jotka Kajaanin Ammattikorkeakoulun peliohjelmoinnin opiskelijoille asennetaan ovat Agilefant sekä Icescrum. Koska kyseessä on oppilaitos ja oppimisympäristö, sekä työkalua opiskelijat tulevat käyttämään päivittäin projekteissaan, on hyvä, että heillä on mahdollisuus tutustua kahteen erilaiseen työkaluun ja niiden tarjoamiin ominaisuuksiin. Valintaan vaikutti myös työkalujen sopivuus koulun verkkoinfrastruktuuriin; työkalut tulevat olemaan Internet-selaimella käytettäviä, sekä ne asennetaan virtuaaliselle palvelimelle.