Tieteestä fiktioon - uskottava fantasia
Rekiaro, Miikka-Matti (2013)
Rekiaro, Miikka-Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219356
Tiivistelmä
Fantasiamaailmat ovat kiehtoneet lukijoita ja katsojia jo vuosikymmenien ajan. Kun J. R. R. Tolkien julkaisi kirjatrilogiansa
Taru sormusten herrasta, hän jätti lähtemättömän vaikutuksen fantasiamaailman perusasetteluun. Useat
fantasiakirjailijat ja –suunnittelijat ovat seuranneet hänen jalanjälkiään. Tästä ajatuksesta heräsi tämän opinnäytetyön
perusidea: kuinka pitkälle ko. maailma on suunniteltu ja miten hän perusteli valintansa?
Tämä opinnäytetyö tutkii tunnettuja fantasiamaailmoja, kuten esimerkiksi Warcraftin Azeroth ja Taru sormusten
herrasta –trilogian Keski-Maa, ja yrittää etsiä perusteita kirjoittajan/suunnittelijan valinnoille. Tässä työssä tutkitaan
myös vahvasti eliöiden ja eläinten kehitystä realistisella kehityskaarella fantasiamaailmassa. Tätä opinnäytetyötä
voidaan käyttää myös ideaoppaana fantasiamaailmojen ja –hahmojen suunnitteluun. Faktan (tiede) ja fiktion
(fantasia) yhdistäminen voi olla kuitenkin hyvinkin haastavaa. Useimmat teokset eivät edes sitä yritä. Kuitenkin
esimerkiksi joissakin videopeleissä kuitenkin fiktiivisen maailman ja kansojen suunnittelu on viety todella pitkälle.
Joissakin peleissä on jopa satoja sivuja tekstiä ko. maailman historiasta ja roduista.
Tutkimusosuus etenee loogisessa järjestyksessä alkaen fantasiamaailman luomisesta. Kun ympärillä oleva maailma
ymmärretään, siirrytään jumaliston suunnitteluun. Jumaliston jälkeen aloitetaan fantasiarodun suunnittelu ja pohdinta
fantasiaeläimenä josta laajennetaan kulttuuriin ja sivilisaatioon.
Tämän opinnäytetyön empiriaosuus koostuu kokonaisen alkuperäisen pelihahmorodun suunnittelusta ja toteutuksesta
mobiilipeliin Crimson Battles. Empiriassa käytetään ilmaisohjelmia GIMP, Blender 3D sekä Unity 3D.
Suunnittelussa painotetaan rodun uskottavuutta. Teoriaosuudesta otetaan mukaan kaikki ulkoiset seikat jotka
saattaisivat jotenkin vaikuttaa hahmon ulkonäköön ja toimintaan. Empiriaosuuden lopullinen tuote on mobiilille
soveltuva 3D-pelihahmo, joka tulee implementoitavaksi itse lopulliseen peliin.
Taru sormusten herrasta, hän jätti lähtemättömän vaikutuksen fantasiamaailman perusasetteluun. Useat
fantasiakirjailijat ja –suunnittelijat ovat seuranneet hänen jalanjälkiään. Tästä ajatuksesta heräsi tämän opinnäytetyön
perusidea: kuinka pitkälle ko. maailma on suunniteltu ja miten hän perusteli valintansa?
Tämä opinnäytetyö tutkii tunnettuja fantasiamaailmoja, kuten esimerkiksi Warcraftin Azeroth ja Taru sormusten
herrasta –trilogian Keski-Maa, ja yrittää etsiä perusteita kirjoittajan/suunnittelijan valinnoille. Tässä työssä tutkitaan
myös vahvasti eliöiden ja eläinten kehitystä realistisella kehityskaarella fantasiamaailmassa. Tätä opinnäytetyötä
voidaan käyttää myös ideaoppaana fantasiamaailmojen ja –hahmojen suunnitteluun. Faktan (tiede) ja fiktion
(fantasia) yhdistäminen voi olla kuitenkin hyvinkin haastavaa. Useimmat teokset eivät edes sitä yritä. Kuitenkin
esimerkiksi joissakin videopeleissä kuitenkin fiktiivisen maailman ja kansojen suunnittelu on viety todella pitkälle.
Joissakin peleissä on jopa satoja sivuja tekstiä ko. maailman historiasta ja roduista.
Tutkimusosuus etenee loogisessa järjestyksessä alkaen fantasiamaailman luomisesta. Kun ympärillä oleva maailma
ymmärretään, siirrytään jumaliston suunnitteluun. Jumaliston jälkeen aloitetaan fantasiarodun suunnittelu ja pohdinta
fantasiaeläimenä josta laajennetaan kulttuuriin ja sivilisaatioon.
Tämän opinnäytetyön empiriaosuus koostuu kokonaisen alkuperäisen pelihahmorodun suunnittelusta ja toteutuksesta
mobiilipeliin Crimson Battles. Empiriassa käytetään ilmaisohjelmia GIMP, Blender 3D sekä Unity 3D.
Suunnittelussa painotetaan rodun uskottavuutta. Teoriaosuudesta otetaan mukaan kaikki ulkoiset seikat jotka
saattaisivat jotenkin vaikuttaa hahmon ulkonäköön ja toimintaan. Empiriaosuuden lopullinen tuote on mobiilille
soveltuva 3D-pelihahmo, joka tulee implementoitavaksi itse lopulliseen peliin.