Tuntikokonaisuus 8. luokan oppilaiden itsetunnon tukemiseen ja kehittämiseen
Martin, Jonna; Rannisto, Mirva (2013)
Martin, Jonna
Rannisto, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020662
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Laurea Otaniemen ja Kuitinmäen koulun Kuitinmäki-hanketta. Opinnäy-tetyön tarkoitus on toteuttaa tuntikokonaisuus itsetunnosta 8.-luokkalaisille. Tuntikokonai-suuden lisäksi opinnäytetyössä tuotetaan itsetunnon käsittelyä tukevaa materiaalia opettajien käyttöön Kuitinmäen koulussa.
Opinnäytetyön toteutuksessa yhdistyvät toiminnallisuus, teoreettisuus, tutkimuksellisuus ja raportointi. Työn teoreettinen viitekehys on rajattu nuoruuteen, murrosikään, itsetuntoon, identiteettiin, minäkuvaan, nuoren itsetunnon tukemiseen sekä nuorten hyvinvointiin ja mie-lenterveyteen. Opinnäytetyössä suunniteltu tuntikokonaisuus on toteutettu toiminnallisen menetelmän mukaisesti. Tuntikokonaisuus koostuu kahdesta erillisestä oppitunnista. Oppitun-nit ovat oppilaslähtöisiä ja niiden avulla pyritään lisäämään oppilaiden tietoa itsetunnosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Oppituntien hyödyllisyyttä arvioitiin strukturoidun havainnointilomakkeen sekä oppilailta ke-rätyn palautteen avulla. Oppilaat kokivat oppitunnit hyödyllisiksi ja he saivat tietoa itsetun-nosta ja minäkuvasta. Lisäksi oppilaat osaavat jatkossa puuttua itsetunnolle haitallisiin tilanteisiin paremmin. Pojat hyötyivät vastausten perusteella tunneista hieman tyttöjä enemmän. Oppilaat kokivat tunneilla erityisen kiinnostavaksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvan kiusaamisen sekä ryhmän ulkopuolelle jättämisen.
Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä selvittää, onko itsetunnolla yhteyttä masennukseen ja syrjäytymiseen ja voidaanko tätä ehkäistä itsetunnon kehittämisellä. Jatkossa vastaavanlaisen tuntikokonaisuuden voisi kehittää erityisryhmille ja pojille. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan lisääntyvän kiusaamisen vuoksi olisi hyödyllistä opettaa nuorille sosiaalisen median käyttöä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Opinnäytetyön toteutuksessa yhdistyvät toiminnallisuus, teoreettisuus, tutkimuksellisuus ja raportointi. Työn teoreettinen viitekehys on rajattu nuoruuteen, murrosikään, itsetuntoon, identiteettiin, minäkuvaan, nuoren itsetunnon tukemiseen sekä nuorten hyvinvointiin ja mie-lenterveyteen. Opinnäytetyössä suunniteltu tuntikokonaisuus on toteutettu toiminnallisen menetelmän mukaisesti. Tuntikokonaisuus koostuu kahdesta erillisestä oppitunnista. Oppitun-nit ovat oppilaslähtöisiä ja niiden avulla pyritään lisäämään oppilaiden tietoa itsetunnosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Oppituntien hyödyllisyyttä arvioitiin strukturoidun havainnointilomakkeen sekä oppilailta ke-rätyn palautteen avulla. Oppilaat kokivat oppitunnit hyödyllisiksi ja he saivat tietoa itsetun-nosta ja minäkuvasta. Lisäksi oppilaat osaavat jatkossa puuttua itsetunnolle haitallisiin tilanteisiin paremmin. Pojat hyötyivät vastausten perusteella tunneista hieman tyttöjä enemmän. Oppilaat kokivat tunneilla erityisen kiinnostavaksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvan kiusaamisen sekä ryhmän ulkopuolelle jättämisen.
Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä selvittää, onko itsetunnolla yhteyttä masennukseen ja syrjäytymiseen ja voidaanko tätä ehkäistä itsetunnon kehittämisellä. Jatkossa vastaavanlaisen tuntikokonaisuuden voisi kehittää erityisryhmille ja pojille. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan lisääntyvän kiusaamisen vuoksi olisi hyödyllistä opettaa nuorille sosiaalisen median käyttöä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.