Global Education From a Teachers' Perspective
Linna, Inka; Salminen, Niina (2013)
Linna, Inka
Salminen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millaisia näkemyksiä ja kokemuksia suomenkielisillä peruskoulun opettajilla on kansainvälisyyskasvatuksesta. Opinnäytetyö pyrki tuottamaan ajankohtaista tutkimustietoa Kehitysyhteistyön palvelukeskukselle (KEPA ry:lle) sekä muille kansainvälisyyskasvatusta tarjoaville kansalaisjärjestöille. Kansainvälisyyskasvatus voidaan määritellä usein eri tavoin, mutta yleisesti sen ajatellaan olevan toimintaa joka ohjaa ihmisten yhteisvastuuta maapallosta.
Tämän opinnäytetyön osallistujat koostuivat yhdeksästä ala- ja yläasteen peruskoulun opettajista kuudesta eri kunnasta eri puolilta Suomea. Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen osallistujat vastasivat e-lomakepohjaiseen kyselyyn, jonka kysymykset oli rakennettu opinnäytetyön teemojen ympärille. Tutkimustulokset analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että opettajien yleisen käsityksen mukaan kansainvälisyyskasvatus nähdään tärkeänä ja tarpeellisena osana koulutusta. Siitä huolimatta kiinnostuksen puute, opettajien koulutuksen taso ja puuttuvat resurssit tekevät Opetusministeriön asettamien kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteiden saavuttamisen miltei mahdottomaksi. Globalisaation näytellessä yhä keskeisempää roolia jokapäiväisessä elämässämme ja kulttuurien kohtaamisen ja etnisen monimuotoisuuden tullessa yhä näkyvämmäksi osaksi yhteiskuntaamme, kansainvälisyyskasvatuksen tulisi olla koulutuksen keskiössä kaikilla tasoilla.
Tämän opinnäytetyön osallistujat koostuivat yhdeksästä ala- ja yläasteen peruskoulun opettajista kuudesta eri kunnasta eri puolilta Suomea. Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen osallistujat vastasivat e-lomakepohjaiseen kyselyyn, jonka kysymykset oli rakennettu opinnäytetyön teemojen ympärille. Tutkimustulokset analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että opettajien yleisen käsityksen mukaan kansainvälisyyskasvatus nähdään tärkeänä ja tarpeellisena osana koulutusta. Siitä huolimatta kiinnostuksen puute, opettajien koulutuksen taso ja puuttuvat resurssit tekevät Opetusministeriön asettamien kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteiden saavuttamisen miltei mahdottomaksi. Globalisaation näytellessä yhä keskeisempää roolia jokapäiväisessä elämässämme ja kulttuurien kohtaamisen ja etnisen monimuotoisuuden tullessa yhä näkyvämmäksi osaksi yhteiskuntaamme, kansainvälisyyskasvatuksen tulisi olla koulutuksen keskiössä kaikilla tasoilla.