Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksissä
Puttonen, Maria (2013)
Puttonen, Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122722123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122722123
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan. Tavoitteena on selvittää, mitä käsite sosiaalinen media tarkoittaa, miten yritykset voivat hyödyntää erilaisia sosiaalisen median välineitä ja miten yritykset voivat lähteä mukaan sosiaaliseen mediaan. Työn toiminnallisena osuutena on ohjeistus FysioStorelle, jossa käydään läpi, kuinka yritys voi ottaa sosiaalisen median käyttöönsä ja mitä välineitä se voi käyttää ja kuinka valittuja välineitä tulisi käyttää, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä on käytetty kirjallisuuskatsausta. Lähteinä on käytetty sosiaaliseen mediaan, markkinointiin, viestintään ja markkinointiviestintään liittyviä kirjoja sekä Internet-sivuja. Lisäksi FysioStoren asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia tutkittiin kyselytutkimuksen avulla, joka toteutettiin Doodle-verkkopalvelun avulla.
Sosiaalisella medialla on ollut suuri vaikutus yritysten toimintaan ja uskotaan, että tulevaisuudessa sen vaikutukset ovat entistä merkittävämmät. Käyttämällä sosiaalista mediaa suunnitelmallisesti, yritykset saavat siitä parhaimman hyödyn. On mietittävä tarkkaan, mitkä sosiaalisen median välineet yrityksellä on käytössään, mitkä ovat tiettyjen välineiden roolit, minkälaista sisältöä julkaistaan ja kuka julkaisuista on vastuussa. Ennen kaikkea on mietittävä, minkälaiset resurssit yrityksellä on käytössään ja mitä tavoitteita yritys haluaa sosiaalisen median avulla saavuttaa. Yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaan monella tapaa – se on tehokas väline esimerkiksi markkinointiviestinnässä ja asiakaspalvelussa
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä on käytetty kirjallisuuskatsausta. Lähteinä on käytetty sosiaaliseen mediaan, markkinointiin, viestintään ja markkinointiviestintään liittyviä kirjoja sekä Internet-sivuja. Lisäksi FysioStoren asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia tutkittiin kyselytutkimuksen avulla, joka toteutettiin Doodle-verkkopalvelun avulla.
Sosiaalisella medialla on ollut suuri vaikutus yritysten toimintaan ja uskotaan, että tulevaisuudessa sen vaikutukset ovat entistä merkittävämmät. Käyttämällä sosiaalista mediaa suunnitelmallisesti, yritykset saavat siitä parhaimman hyödyn. On mietittävä tarkkaan, mitkä sosiaalisen median välineet yrityksellä on käytössään, mitkä ovat tiettyjen välineiden roolit, minkälaista sisältöä julkaistaan ja kuka julkaisuista on vastuussa. Ennen kaikkea on mietittävä, minkälaiset resurssit yrityksellä on käytössään ja mitä tavoitteita yritys haluaa sosiaalisen median avulla saavuttaa. Yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaan monella tapaa – se on tehokas väline esimerkiksi markkinointiviestinnässä ja asiakaspalvelussa