Aloitelevan kuntosaliharjoittelijan liike- ja laiteopastus Kuntokeskus Balancen asiakkaille
Vatanen, Jaana; Alakärppä, Niiki (2013)
Vatanen, Jaana
Alakärppä, Niiki
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219286
Tiivistelmä
Suomalaisista vain alle joka viides harjoittaa lihakuntoaan riittävästi. Terveyden kannalta säännöllinen lihaskuntoharjoittelu on erittäin tärkeää. Useimpien kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa lihaskuntoharjoittelulla on merkitystä. Jotta liikunta muodostuu elämäntavaksi, tarvitaan motiivi liikunnan aloittamiseen. Liikunnan aloitta-minen taustalla voi olla ulkoinen tai sisäinen motivaatio. Näistä kahdesta sisäinen motivaatio on toiminnan jatku-vuuden kannalta olennainen tekijä.
Opinnäytetyömme oli tuotteistamisprosessi, jonka aiheena oli tehdä tuote aloittelevalle kuntosaliharjoittelijalle. Tuote sisälsi laite- ja liikeopastusvideot, sekä aloittelevalle kuntosaliharjoittelijalle suunnitellut kuntosaliohjelmat ja ohjeet kuntosaliharjoitteluun. Ohjeiden, videoiden sekä kuntosaliohjelmien taustalla olivat terveysliikuntasuositukset, sekä lihaskuntoharjoitteluun liittyvät uusimmat tutkimukset. Tavoitteenamme oli kehittyä liikunnanohjaa-jina, sekä oppia suunnittelemaan, markkinoimaan ja tuottamaan liikunnallinen tuote. Tuotteen tilaaja Kuntokes-kus Balancen tavoitteena oli saada tuotteen avulla lisää näkyvyyttä internetissä sekä saada itselleen uusia asiakkaita ja lisätä palvelutarjontaansa.
Tuote julkaistiin facebooksissa, jossa videoita ja kuntosaliohjelmia käytiin katsomassa satoja kertoja. Tavoitteenamme oli saada käyttäjäkokemuksia aloittelevilta kuntosaliharjoittelijoilta. Lisäksi halusimme saada tietoa sosiaalisessa mediassa olevan liikuntapalvelun yhteyksistä liikuntamotivaatioon. Tuotteen soveltuvuutta kohderyh-mälle testasimme kysymällä käyttäjäkokemuksia. Ensimmäisellä kyselykierroksella emme saaneet yhtään kommenttia palvelusta. Toisella kerralla teimme kyselylomakkeen, jotta vastaaminen olisi ollut helpompaa. Kyse-lyymme vastasi kuusi henkilöä. Näin ollen emme saaneet riittävästi käyttökokemuksia palvelun soveltuvuuden testaamista ajatellen. Saamamme tulokset olivat ristiriidassa materiaalien katselukertojen kanssa.
Opinnäyteyömme taustalla ollut teoria niin lihaskuntoharjoittelun suhteen, kuin liikuntamotivaationkin hankittiin luotettavista asiantuntija lähteistä. Videot ja kuntosaliohjelmat, sekä ohjeet kuntosaliharjoitteluun laadimme ym-märrettäviksi ja helposti lähestyttäviksi. Edellä mainitut seikat lisäsivät tuotteemme luotettavuutta ja soveltuvuut-ta kohderyhmälle. Tekijänoikeudet tuotteeseen on ainoastaan tekijöillä ja Kuntokeskus Balancella täysi käyttöoi-keus materiaaliin.
Opinnäytetyömme oli tuotteistamisprosessi, jonka aiheena oli tehdä tuote aloittelevalle kuntosaliharjoittelijalle. Tuote sisälsi laite- ja liikeopastusvideot, sekä aloittelevalle kuntosaliharjoittelijalle suunnitellut kuntosaliohjelmat ja ohjeet kuntosaliharjoitteluun. Ohjeiden, videoiden sekä kuntosaliohjelmien taustalla olivat terveysliikuntasuositukset, sekä lihaskuntoharjoitteluun liittyvät uusimmat tutkimukset. Tavoitteenamme oli kehittyä liikunnanohjaa-jina, sekä oppia suunnittelemaan, markkinoimaan ja tuottamaan liikunnallinen tuote. Tuotteen tilaaja Kuntokes-kus Balancen tavoitteena oli saada tuotteen avulla lisää näkyvyyttä internetissä sekä saada itselleen uusia asiakkaita ja lisätä palvelutarjontaansa.
Tuote julkaistiin facebooksissa, jossa videoita ja kuntosaliohjelmia käytiin katsomassa satoja kertoja. Tavoitteenamme oli saada käyttäjäkokemuksia aloittelevilta kuntosaliharjoittelijoilta. Lisäksi halusimme saada tietoa sosiaalisessa mediassa olevan liikuntapalvelun yhteyksistä liikuntamotivaatioon. Tuotteen soveltuvuutta kohderyh-mälle testasimme kysymällä käyttäjäkokemuksia. Ensimmäisellä kyselykierroksella emme saaneet yhtään kommenttia palvelusta. Toisella kerralla teimme kyselylomakkeen, jotta vastaaminen olisi ollut helpompaa. Kyse-lyymme vastasi kuusi henkilöä. Näin ollen emme saaneet riittävästi käyttökokemuksia palvelun soveltuvuuden testaamista ajatellen. Saamamme tulokset olivat ristiriidassa materiaalien katselukertojen kanssa.
Opinnäyteyömme taustalla ollut teoria niin lihaskuntoharjoittelun suhteen, kuin liikuntamotivaationkin hankittiin luotettavista asiantuntija lähteistä. Videot ja kuntosaliohjelmat, sekä ohjeet kuntosaliharjoitteluun laadimme ym-märrettäviksi ja helposti lähestyttäviksi. Edellä mainitut seikat lisäsivät tuotteemme luotettavuutta ja soveltuvuut-ta kohderyhmälle. Tekijänoikeudet tuotteeseen on ainoastaan tekijöillä ja Kuntokeskus Balancella täysi käyttöoi-keus materiaaliin.