Kahvilakonseptin kehittäminen prosessina osana Fazer Contract Catering -konseptia
Vento, Marianne (2013)
Vento, Marianne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817245
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata uuden kahvilakonseptin kehittäminen osana uutta Fazer Contract Catering –konseptia. Tavoitteena on saada aikaan hyödyllistä tietoa uusien Fazer Contract Catering -konseptiin tulevien ravintoloiden ja kahviloiden perustamiseksi ja löytää kehitettävät asiat kahvilan kehitysprosessissa.
Opinnäytetyön pääongelma oli selvittää, miten uusi kahvilakonsepti kehitettiin osana Fazer Contract Catering -konseptin kehittämisprosessia. Opinnäytetyön alaongelmissa pohdittiin, mistä koostuu liiketoimintakonseptin sekä konseptisuunnittelun prosessi, millainen on palvelukonseptin kehittämisprosessi sekä millaisia ovat kahvilakulttuuri, kahvilaliiketoiminnan asema sekä kahvilaliiketoiminnan haasteet Suomessa. Opinnäytetyössä pohdittiin myös, mistä komponenteista Fazer Contract Catering -konseptin kehittäminen prosessina koostuu.
Opinnäytetyön teoria koostuu liiketoimintakonseptin kehittämisestä, liiketoimintakonseptin prosessimallista, konseptisuunnittelusta sekä palvelukonseptin kehittämisprosessista. Empiirinen aineisto koottiin käytössä olleen Fazer Food Services Oy:n sisäisen materiaalin avulla, sekä haastatteluiden, havainnoinnin ja koeasiakkuuden keinoin.
Tuloksista selviää miten kahvilakonseptin kehittäminen osana Fazer Contract Catering –konseptia on tehty. Konseptointi Fazer Food Services Oy:ssä on erilaisten ravintolapalveluiden, palvelumallien, toimintamallien, brändin eli ilmeen sekä valikoimien ja niiden sisällön kehittämistä. Tulosten mukaan Fazer Contract Catering –konseptin kehittämisprosessi koostuu brändikriteerien ja konseptikuvauksen laatimisesta, kohderyhmän ja asiakaslupauksen määrittelystä sekä tarjooman, palvelun, miljöön ja markkinoinnin suunnittelusta. Tuloksista selviää, että kahvilakonseptin kehittäminen osana Fazer Contract catering –konseptia koostui määrittely- ja tutkimusvaiheesta, suunnitteluvaiheesta, palvelun tuotantovaiheesta sekä arviointivaiheesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Fazer Food Services Oy:n uuden Fazer Contract Catering -konseptin mukainen kahvilakonsepti on kehitetty loogisesti ja suunnitelmallisesti. Uusi kahvilakonsepti on kokonaisuutena onnistunut. Kahvila näyttelee merkittävää roolia uudessa Fazer Contract Catering –konseptin mukaisessa ravintolassa, juuri niin kuin konseptin liikeideassa alun perin oli tarkoituskin. Kahvilan kehitysprosessista on laadittu kirjallinen suunnitelma. Tulevaisuuden ja jatkokehityksen kannalta myös prosessin eteneminen olisi voitu kirjata. Kahvilaa alettiin kehittää hyvin tyhjältä pohjalta ja suurimmaksi haasteeksi projektissa muodostui aikataulu. Tuotevalikoimaa olisi pitänyt työstää aikaisemmassa vaiheessa, sillä kokonaisvaltainen valikoiman hallinta vaikuttaa paljon hyvään toiminnalliseen lopputulokseen. Haasteeksi muodostui myös rekrytointi oikeanlaisten, ajan hermolla olevien, trenditietoisten sekä ammattitaitoisten ihmisten löytämiseksi juuri tähän kahvilaan. Tästä opinnäytetyöstä on tulevaisuudessa hyötyä uusien konseptien mukaisten kahviloiden kehittämiseen sekä Fazer-brändille. Kuvaus kahvilan kehittämisen prosessista ja sen haasteista helpottaa uusien kahviloiden kehittämisessä huomioon otettavien asioiden hahmottamisessa
Opinnäytetyön pääongelma oli selvittää, miten uusi kahvilakonsepti kehitettiin osana Fazer Contract Catering -konseptin kehittämisprosessia. Opinnäytetyön alaongelmissa pohdittiin, mistä koostuu liiketoimintakonseptin sekä konseptisuunnittelun prosessi, millainen on palvelukonseptin kehittämisprosessi sekä millaisia ovat kahvilakulttuuri, kahvilaliiketoiminnan asema sekä kahvilaliiketoiminnan haasteet Suomessa. Opinnäytetyössä pohdittiin myös, mistä komponenteista Fazer Contract Catering -konseptin kehittäminen prosessina koostuu.
Opinnäytetyön teoria koostuu liiketoimintakonseptin kehittämisestä, liiketoimintakonseptin prosessimallista, konseptisuunnittelusta sekä palvelukonseptin kehittämisprosessista. Empiirinen aineisto koottiin käytössä olleen Fazer Food Services Oy:n sisäisen materiaalin avulla, sekä haastatteluiden, havainnoinnin ja koeasiakkuuden keinoin.
Tuloksista selviää miten kahvilakonseptin kehittäminen osana Fazer Contract Catering –konseptia on tehty. Konseptointi Fazer Food Services Oy:ssä on erilaisten ravintolapalveluiden, palvelumallien, toimintamallien, brändin eli ilmeen sekä valikoimien ja niiden sisällön kehittämistä. Tulosten mukaan Fazer Contract Catering –konseptin kehittämisprosessi koostuu brändikriteerien ja konseptikuvauksen laatimisesta, kohderyhmän ja asiakaslupauksen määrittelystä sekä tarjooman, palvelun, miljöön ja markkinoinnin suunnittelusta. Tuloksista selviää, että kahvilakonseptin kehittäminen osana Fazer Contract catering –konseptia koostui määrittely- ja tutkimusvaiheesta, suunnitteluvaiheesta, palvelun tuotantovaiheesta sekä arviointivaiheesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Fazer Food Services Oy:n uuden Fazer Contract Catering -konseptin mukainen kahvilakonsepti on kehitetty loogisesti ja suunnitelmallisesti. Uusi kahvilakonsepti on kokonaisuutena onnistunut. Kahvila näyttelee merkittävää roolia uudessa Fazer Contract Catering –konseptin mukaisessa ravintolassa, juuri niin kuin konseptin liikeideassa alun perin oli tarkoituskin. Kahvilan kehitysprosessista on laadittu kirjallinen suunnitelma. Tulevaisuuden ja jatkokehityksen kannalta myös prosessin eteneminen olisi voitu kirjata. Kahvilaa alettiin kehittää hyvin tyhjältä pohjalta ja suurimmaksi haasteeksi projektissa muodostui aikataulu. Tuotevalikoimaa olisi pitänyt työstää aikaisemmassa vaiheessa, sillä kokonaisvaltainen valikoiman hallinta vaikuttaa paljon hyvään toiminnalliseen lopputulokseen. Haasteeksi muodostui myös rekrytointi oikeanlaisten, ajan hermolla olevien, trenditietoisten sekä ammattitaitoisten ihmisten löytämiseksi juuri tähän kahvilaan. Tästä opinnäytetyöstä on tulevaisuudessa hyötyä uusien konseptien mukaisten kahviloiden kehittämiseen sekä Fazer-brändille. Kuvaus kahvilan kehittämisen prosessista ja sen haasteista helpottaa uusien kahviloiden kehittämisessä huomioon otettavien asioiden hahmottamisessa