Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uudenlaisen palvelukonseptin kehittäminen vaatekaupalle

Savonjousi, Kaarina (2013)

 
Avaa tiedosto
Kaarina Savonjousi.pdf (1.629Mt)
Lataukset: 


Savonjousi, Kaarina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920554
Tiivistelmä
Tällä hetkellä vaatekaupassa on muutoksen aika, verkkokaupat valtaavat alaa perinteisiltä vaateliikkeiltä ja taloudellisen taantuman vuoksi vaatteiden myynti on laskenut. Nyt on aika selvittää millaisia odotuksia ja toiveita asiakkailla on vaatekaupalta.

Opinnäytetyöni tavoitteena on tuottaa palvelukonseptiehdotuksia uuden Hill-myymäläkonseptin luomiseksi Muotitalo Hokkanen Oy:lle. Tutkittavaksi kohderyhmäksi valittiin 18 - 25 vuotiaat nuoret. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, millaista palvelua kohderyhmä haluaa myyjältä ja millaisessa ympäristössä he vaateostoksensa haluavat mieluiten tehdä.

Opinnäytetyöni on osa Muotitalo Hokkanen Oy:n uutta strategiaprosessia. Opinnäytetyössäni käytin runsaasti menetelmiä hahmottaakseni kuluttajien käyttäytymistä. Kuluttajakäyttäytymistä tutkin kyselyin, syvähaastatteluin, havainnoimalla sekä kohderyhmäläisten pitämien vaatepäiväkirjojen avulla. Suunnittelun työvälineenä käytin Service Blueprint prosessi kaaviota, jolla kuvattiin asiakkaan kokemusta myymälässä sekä siihen tarvittavia yrityksen resursseja. Tutkimustulosten pohjalta rakensin asiakaspolun yrityksen uudelle Hill-myymäläkonseptille.

Palvelumuotoilun hyödyntäminen on hyödyllinen keino myymälän ja asiakkaan ostoprosessin suunnittelussa kokonaisvaltaiseksi kokemukseksi. Perinteisessä myymäläsuunnittelussa toteutetaan tilaajan toiveita ja tuotteiden sijoittelua. Palvelumuotoilun avulla myymäläsuunnitteluun saadaan mukaan enemmän asiakasnäkökulmaa ja asiakkaan tarpeet.

Keräämäni aineiston pohjalta tein ehdotukset yrityksen resurssien paremmasta kohdentamisesta tuottamaan asiakkaille miellyttävän ostokokemuksen osana Hill-myymäläkonseptia.

Kun palvelumuotoilun prosessit ja keinot otetaan mukaan konseptisuunnitteluun, saadaan aikaan myymälä, joka palvelee niin asiakasta kuin kauppiastakin. Palvelumuotoilulla voidaan parantaa asiakkaan palvelukokemusta. Palvelumuotoilun avulla voidaan myös kehittää asiakkaan ostospolkua ja tuottaa uusia tapoja toimia myymälässä. Kauppias kohdistaa yrityksen myyntiresurssit paremmin vastaamaan asiakkaan odotuksia niin asiakastyytyväisyys lisääntyy.

Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön pohjalta Muotitalo Hokkanen voi kehittää uuden palvelukonseptin Hill-myymäläkonseptiinsa. Työssä kuvattua asiakkaan ostospolkua voidaan hyödyntää kohdeyrityksen lisäksi myös laajemmin koko toimialalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste