Oppimisen laadun kehittäminen : Koulutuksen kehittämisen vuosikatsaus 2013
Isohanni, Tiia; Laaksonen, Antti; Virtanen, Riitta (2013)
Isohanni, Tiia
Laaksonen, Antti
Virtanen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-302-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-302-5
Tiivistelmä
Julkaisussa käsitellään Jyväskylän ammattikorkeakoulussa v. 2013 toteutettuja oppimisen laadun kehittämiseen liittynyttä kolmea eri kartoitusta ja arviointia tuloksineen. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) on opiskelijalähtöinen prosessi, jolla tähdätään opintojen joustavuuteen ja yksilölliseen opintojen kulkuun. AHOT-järjestelmän teema-arvioinnin tulokset toimivat pohjana AHOT-käytänteiden kehittämiselle. Arviointi toteutettiin opiskelijoille, opettajille ja koulutuspäälliköille suunnatuilla verkkokyselyillä, joiden perusteella selvitettiin JAMKin yksiköiden AHOT-käytänteiden nykytilaa. Kehittämiskohteeksi nousi mm. AHOT-käytänteiden yhdenmukaistamisen tarve. JAMKin ohjausta arvioiva Ohjauksen nykytila -kartoituksen tavoitteena oli koota ohjauksen hyviä ja kehittämistä kaipaavia käytänteitä. Ohjauksen nykytilaan tutustuttiin asiakirjojen ja kyselyn kautta. Erityinen huomion kohde oli toisen asteen ja korkea-asteen nivelvaiheen toimivuudessa. Kyselyn vastaajina olivat opiskelijat, opettajatutorit, koulutuspäälliköt ja opintojen ohjaajat. Kehitettävääkin löytyi, mutta tärkeänä tavoitteena on saada hyviksi todettuja käytänteitä levitettyä yli yksikkörajojen.
Joustavien oppimismahdollisuuksien nykytilaa ja kehittämistä koskevan kartoituksen kohderyhmänä olivat JAMKin opiskelijat ja sen avulla selvitettiin opiskelijoiden näkemyksiä opetuksen laadusta ja joustavista oppimismahdollisuuksista.
Joustavien oppimismahdollisuuksien nykytilaa ja kehittämistä koskevan kartoituksen kohderyhmänä olivat JAMKin opiskelijat ja sen avulla selvitettiin opiskelijoiden näkemyksiä opetuksen laadusta ja joustavista oppimismahdollisuuksista.