Asiakaskysely VIINI-lehden entisille tilaajille
Laakio, Johannes (2009)
Laakio, Johannes
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912037002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912037002
Tiivistelmä
Tämän tutkimuskeskeisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää syitä Viini-aikakauslehden lukijamäärissä vuoden 2008 aikana tapahtuneeseen laskuun. Kansallisen Mediatutkimuksen suorittaman tutkimuksen mukaan Viini-lehti menetti kyseisenä ajanjaksona noin kolmanneksen yli 50-vuotiaista lukijoistaan. Laskua oli myös muissa ikäluokissa mutta suurin pudotus lukijamäärissä tapahtui juuri yli 50-vuotiaiden kohdalla.
Viini-lehti on Juha Berglundin ja Viinilehti Oy:n julkaisema aikakauslehti, jonka painos on 29 000 kpl ja lukijamäärä 111 000 lukijaa (helmikuussa 2009). Aihe tähän opinnäytetyöhön tuli Viini-lehden toimesta. Tutkimus pyrkii tuottamaan heille uutta ja hyödynnettävää tietoa entisten tilaajien näkökulmasta. Tämä mahdollistaa Viini-lehdelle reagoimisen muuttamalla esimerkiksi markkinointinsa kohderyhmiä tai lehtensä sisältöä.
Tutkimuskysymykseksi muotoutui: "Mitkä syyt ovat johtaneet Viini-lehden lukijamäärien laskuun yli 50-vuotiaiden lukijoiden osalta vuonna 2008?" Tutkimus koostuu 52:lle Viini-lehden entiselle tilaajalle tekemästä asiakaskyselystä, jossa pyrittiin selvittämään Viini-lehden tilauksen lopettamiseen johtaneita syitä. Kysely suoritettiin strukturoidulla lomakehaastattelumenetelmällä puhelimitse. Haastattelulomakkeeseen oli laadittu kysymyksiä muun muassa asiakkaista, asiakkuuksista sekä itse Viini-lehdestä.
Viini-lehden toimesta ei olla aikaisemmin tehty kyseisenkaltaista tutkimusta, jossa entisiä tilaajia oltaisiin haastateltu, joten siltä osin uutta tietoa luotiin ja ainakin lehden toimituksen näkökulmasta kehitettiin kyseisen tutkimusmenetelmän käytettävyyttä. Suurimmaksi syyksi lehden tilauksen lopettamiselle nousi ajanpuute lehden lukemiselle. Muina syinä mainittiin eläköityminen, ikääntyminen ja terveydentilan muutokset. Viini-lehden tilaushinta, lehden sisältö sekä viinitietouden saaminen muualta koettiin myös osaltaan vaikuttaneen lehden tilauksen lopettamispäätökseen.
Ajanpuutteen takana saattaa kuitenkin olla kiinnostuksen puute lehteä kohtaan mutta tämä ei näy suoraan vastauksista. Toisaalta taas Viini-lehden päätoimittaja oli hyvin tyytyväinen, ettei käynyt ilmi lehden sisällön olleen suurin syy lehden tilauksen lopettamiselle - vain 7,7 % vastaajista mainitsi sisällön ensisijaisena syynä lehden tilauksen lopettamiselle.
Viini-lehti on Juha Berglundin ja Viinilehti Oy:n julkaisema aikakauslehti, jonka painos on 29 000 kpl ja lukijamäärä 111 000 lukijaa (helmikuussa 2009). Aihe tähän opinnäytetyöhön tuli Viini-lehden toimesta. Tutkimus pyrkii tuottamaan heille uutta ja hyödynnettävää tietoa entisten tilaajien näkökulmasta. Tämä mahdollistaa Viini-lehdelle reagoimisen muuttamalla esimerkiksi markkinointinsa kohderyhmiä tai lehtensä sisältöä.
Tutkimuskysymykseksi muotoutui: "Mitkä syyt ovat johtaneet Viini-lehden lukijamäärien laskuun yli 50-vuotiaiden lukijoiden osalta vuonna 2008?" Tutkimus koostuu 52:lle Viini-lehden entiselle tilaajalle tekemästä asiakaskyselystä, jossa pyrittiin selvittämään Viini-lehden tilauksen lopettamiseen johtaneita syitä. Kysely suoritettiin strukturoidulla lomakehaastattelumenetelmällä puhelimitse. Haastattelulomakkeeseen oli laadittu kysymyksiä muun muassa asiakkaista, asiakkuuksista sekä itse Viini-lehdestä.
Viini-lehden toimesta ei olla aikaisemmin tehty kyseisenkaltaista tutkimusta, jossa entisiä tilaajia oltaisiin haastateltu, joten siltä osin uutta tietoa luotiin ja ainakin lehden toimituksen näkökulmasta kehitettiin kyseisen tutkimusmenetelmän käytettävyyttä. Suurimmaksi syyksi lehden tilauksen lopettamiselle nousi ajanpuute lehden lukemiselle. Muina syinä mainittiin eläköityminen, ikääntyminen ja terveydentilan muutokset. Viini-lehden tilaushinta, lehden sisältö sekä viinitietouden saaminen muualta koettiin myös osaltaan vaikuttaneen lehden tilauksen lopettamispäätökseen.
Ajanpuutteen takana saattaa kuitenkin olla kiinnostuksen puute lehteä kohtaan mutta tämä ei näy suoraan vastauksista. Toisaalta taas Viini-lehden päätoimittaja oli hyvin tyytyväinen, ettei käynyt ilmi lehden sisällön olleen suurin syy lehden tilauksen lopettamiselle - vain 7,7 % vastaajista mainitsi sisällön ensisijaisena syynä lehden tilauksen lopettamiselle.