Perehdyttäminen ja viestintä työyhteisössä - Opas uudelle työntekijälle: Case Kymenlaakson Osuuspankki
Lenkkeri, Sini (2014)
Lenkkeri, Sini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401101198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401101198
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on perehdyttäminen ja viestintä työyhteisössä. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa perehdyttämisen laatua yrityksessä ja selvittää, kuinka tärkeä osa viestinnällä ja perehdyttämisellä on työyhteisössä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle Kymenlaakson Osuuspankille opas uudelle työntekijälle.
Työn teoriaosuudessa keskitytään viestinnän ja perehdyttämisen teoriaan. Opinnäytetyön alussa käsitellään yrityksen sisäistä viestintää, sen hyötyjä ja haasteita, esimiesviestintää sekä viestinnän roolia perehdyttämisessä. Tämän jälkeen käsitellään perehdyttämisen teoriaa tarkemmin käyden läpi perehdyttämisen tavoitteet, hyödyt, sisältö ja suunnittelu, vaiheet, roolit ja ongelmatilanteet. Työn viimeisessä osassa kerrotaan Tervetuloa taloon -oppaan kirjoittamisesta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, opas uudelle työntekijälle, pitää sisällään perustietoa työpaikasta ja työsuhteeseen liittyvistä asioista. Oppaan tarkoituksena on tutustuttaa työntekijä uuteen työpaikkaansa ja työsuhdeasioihin. Sen avulla työntekijä voi aloittaa perehtymisen uuteen työpaikkaansa jo mahdollisesti ennen ensimmäistä työpäiväänsä. Oppaan avulla tärkeitä työsuhteen perusasioita ei jää perehdyttämisen aikana kertomatta.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan sanoa, että yrityksen on panostettava sen sisäiseen viestintään ja työyhteisöviestinnän on oltava vuorovaikutuksellista ja jatkuvaa. Organisaation on myös panostettava työntekijän perehdyttämiseen, sillä se lisää työntekijän ammattitaitoja ja tyytyväisyyttä työyhteisöönsä. Jos on mahdollista, perehdyttäminen kannattaa aloittaa jo ennen varsinaista töiden aloitusta. Perehdyttämisestä hyötyy koko työyhteisö, se parantaa tuotteiden ja palvelujen laatua, työhyvinvointia ja vähentää työn kuormittavuutta.
Työn teoriaosuudessa keskitytään viestinnän ja perehdyttämisen teoriaan. Opinnäytetyön alussa käsitellään yrityksen sisäistä viestintää, sen hyötyjä ja haasteita, esimiesviestintää sekä viestinnän roolia perehdyttämisessä. Tämän jälkeen käsitellään perehdyttämisen teoriaa tarkemmin käyden läpi perehdyttämisen tavoitteet, hyödyt, sisältö ja suunnittelu, vaiheet, roolit ja ongelmatilanteet. Työn viimeisessä osassa kerrotaan Tervetuloa taloon -oppaan kirjoittamisesta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, opas uudelle työntekijälle, pitää sisällään perustietoa työpaikasta ja työsuhteeseen liittyvistä asioista. Oppaan tarkoituksena on tutustuttaa työntekijä uuteen työpaikkaansa ja työsuhdeasioihin. Sen avulla työntekijä voi aloittaa perehtymisen uuteen työpaikkaansa jo mahdollisesti ennen ensimmäistä työpäiväänsä. Oppaan avulla tärkeitä työsuhteen perusasioita ei jää perehdyttämisen aikana kertomatta.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan sanoa, että yrityksen on panostettava sen sisäiseen viestintään ja työyhteisöviestinnän on oltava vuorovaikutuksellista ja jatkuvaa. Organisaation on myös panostettava työntekijän perehdyttämiseen, sillä se lisää työntekijän ammattitaitoja ja tyytyväisyyttä työyhteisöönsä. Jos on mahdollista, perehdyttäminen kannattaa aloittaa jo ennen varsinaista töiden aloitusta. Perehdyttämisestä hyötyy koko työyhteisö, se parantaa tuotteiden ja palvelujen laatua, työhyvinvointia ja vähentää työn kuormittavuutta.