Mobiilisovellusten kilpailustrategiat
Leiponen, Henri; Väisänen, Mikko (2013)
Leiponen, Henri
Väisänen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102116219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102116219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sekä kuvata neljän suomalaisen mobiilisovellusalan yrityksen kilpailustrategioita ja menestymiseen vaadittavia prosesseja globaaleilla markkinoilla. Tutkielman tarkoituksena on myös selvittää mobiilisovellusten toimialan historiaa ja kehitystä.
Opinnäytetyö toteutetaan interaktiiviseen televisioon erikoistuneelle ohjelmisto- ja konsultointiyritykselle, Icareus Oy:lle.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa pohditaan yhdysvaltalaisen taloustieteilijä Michael Porterin kilpailustrategisten julkaisujen soveltuvuutta mobiilisovellusten toimialaan.
Tutkimusosiossa haastateltiin neljää suomalaista mobiilisovellusalan yritystä. Haastattelun aiheita olivat; markkinointi, ansaintalogiikat, teknologiasuhteet ja globaali kilpailu.
Tutkimuksessa kävi ilmi sovellusalan yritysten toimintatapojen ja kilpailustrategioiden yhteneväisyys globaaleilla markkinoilla. Mobiilisovellusalan kilpailu käydään usein eri tasoilla kuin muilla aloilla, eikä kilpailu ole kovin aggressiivista sovellusten yksilöllisyyden takia. Sovellusalan merkittävin kilpailustrateginen ero yleisesti muihin toimialoihin verrattuna on sen vähäinen markkinoinnin toteutus. Näkyvyys yrityksille ja sovelluksille saavutetaan usein sovelluskauppojen, mediasuhteiden tai suoraan käyttäjien kautta.
Tutkimuksen päätelmänä sovelluksien menestymiselle globaaleilla markkinoilla voidaan pitää kolmea pääkohtaa; sovelluksen toimiva idea, sen tuoma hyöty käyttäjälle sekä sovelluksen laadukas toteutus.
Opinnäytetyö toteutetaan interaktiiviseen televisioon erikoistuneelle ohjelmisto- ja konsultointiyritykselle, Icareus Oy:lle.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa pohditaan yhdysvaltalaisen taloustieteilijä Michael Porterin kilpailustrategisten julkaisujen soveltuvuutta mobiilisovellusten toimialaan.
Tutkimusosiossa haastateltiin neljää suomalaista mobiilisovellusalan yritystä. Haastattelun aiheita olivat; markkinointi, ansaintalogiikat, teknologiasuhteet ja globaali kilpailu.
Tutkimuksessa kävi ilmi sovellusalan yritysten toimintatapojen ja kilpailustrategioiden yhteneväisyys globaaleilla markkinoilla. Mobiilisovellusalan kilpailu käydään usein eri tasoilla kuin muilla aloilla, eikä kilpailu ole kovin aggressiivista sovellusten yksilöllisyyden takia. Sovellusalan merkittävin kilpailustrateginen ero yleisesti muihin toimialoihin verrattuna on sen vähäinen markkinoinnin toteutus. Näkyvyys yrityksille ja sovelluksille saavutetaan usein sovelluskauppojen, mediasuhteiden tai suoraan käyttäjien kautta.
Tutkimuksen päätelmänä sovelluksien menestymiselle globaaleilla markkinoilla voidaan pitää kolmea pääkohtaa; sovelluksen toimiva idea, sen tuoma hyöty käyttäjälle sekä sovelluksen laadukas toteutus.