Tapahtuman markkinoinnin suunnittelu - Case Nenäpäivä 2013
Vasile, Laura; Laine, Marika (2013)
Vasile, Laura
Laine, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618321
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tapahtuman markkinoinnin suunnittelu. Laurea-ammattikorkeakoulu osallistui marraskuussa 2013 ensimmäistä kertaa Ylen Hyvä Säätiön Nenäpäivä-kampanjaan. Projektin otti hoitaakseen Laurea Events yhdessä Tapahtuman tuottamisen opintojakson kanssa. Opinnäytetyöparia pyydettiin laatimaan tapahtumasarjan markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma Laurea Eventsin Nenäpäivä-tapahtumasarjalle. Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää monipuolisia ja tehokkaita
markkinoinnin keinoja sekä kanavia, joilla saadaan aikaan onnistunein lopputulos mahdollisimman kustannustehokkaasti. Laurea Eventsin osallistuminen Nenäpäivä-kampanjaan haluttiin jatkuvan myös seuraavina vuosina, joten suunnitelma toimii hyvänä markkinoinnin mallina tulevissa Laurea Eventsin Nenäpäivä-tapahtumissa. Näin markkinointisuunnitelmasta saadaan hyötyä myös tulevaisuudessa.
Nenäpäivä-kampanjan tarkoituksen huomioon ottaen opinnäytetyön hankkeen päätavoitteena oli kerätä mahdollisimman suuri keräyssumma valitulle hyväntekeväisyyskohteelle. Suuri kerä-yssumma uskottiin saavutettavan suurilla kävijäluvuilla tapahtumapäivinä ja laajalla kohderyhmän huomiolla median eri kanavissa. Toimeksiantajan erityisenä tavoitteena oli saada positiivista näkyvyyttä Laurea-ammattikorkeakoululle.
Opinnäytetyötä lähdettiin työstämään teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Pääkäsitteisiin kuuluivat tapahtuman markkinointi ja markkinointiviestinnän eri keinot sekä markkinoinnin suunnittelu. Käsitteisiin perehdyttiin alan tuoreimmilla ja arvostetuimmilla teoksilla. Tämän jälkeen aloitettiin markkinointisuunnitelman laatimisprosessi, jossa hyödynnettiin laadulliseen tutkimukseen sopivia eri tutkimusmenetelmiä. Näitä menetelmiä olivat benchmarking ja teemahaastattelu sekä aivoriihen ja ideakävelyn yhdistetty menetelmä. Sen jälkeen opinnäytetyön tuotosta arvioitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Arvioinnin pohjalta tehtiin tutkimuksen johtopäätökset.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tuotos vastasi toimeksiantajien tarpeita. Osa ideoista otettiin suoraan toteutukseen ja muutama sovitettiin tapahtumasarjaan sopivimmaksi. Loput ideoista jouduttiin jättämään toteutuksen ulkopuolelle resurssipulan takia. Toimeksiantaja kuitenkin näki ideoiden potentiaalin ja haluaa hyödyntää niitä tulevaisuudessa tapahtumiensa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma Laurea Eventsin Nenäpäivä-tapahtumasarjalle. Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää monipuolisia ja tehokkaita
markkinoinnin keinoja sekä kanavia, joilla saadaan aikaan onnistunein lopputulos mahdollisimman kustannustehokkaasti. Laurea Eventsin osallistuminen Nenäpäivä-kampanjaan haluttiin jatkuvan myös seuraavina vuosina, joten suunnitelma toimii hyvänä markkinoinnin mallina tulevissa Laurea Eventsin Nenäpäivä-tapahtumissa. Näin markkinointisuunnitelmasta saadaan hyötyä myös tulevaisuudessa.
Nenäpäivä-kampanjan tarkoituksen huomioon ottaen opinnäytetyön hankkeen päätavoitteena oli kerätä mahdollisimman suuri keräyssumma valitulle hyväntekeväisyyskohteelle. Suuri kerä-yssumma uskottiin saavutettavan suurilla kävijäluvuilla tapahtumapäivinä ja laajalla kohderyhmän huomiolla median eri kanavissa. Toimeksiantajan erityisenä tavoitteena oli saada positiivista näkyvyyttä Laurea-ammattikorkeakoululle.
Opinnäytetyötä lähdettiin työstämään teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Pääkäsitteisiin kuuluivat tapahtuman markkinointi ja markkinointiviestinnän eri keinot sekä markkinoinnin suunnittelu. Käsitteisiin perehdyttiin alan tuoreimmilla ja arvostetuimmilla teoksilla. Tämän jälkeen aloitettiin markkinointisuunnitelman laatimisprosessi, jossa hyödynnettiin laadulliseen tutkimukseen sopivia eri tutkimusmenetelmiä. Näitä menetelmiä olivat benchmarking ja teemahaastattelu sekä aivoriihen ja ideakävelyn yhdistetty menetelmä. Sen jälkeen opinnäytetyön tuotosta arvioitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Arvioinnin pohjalta tehtiin tutkimuksen johtopäätökset.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tuotos vastasi toimeksiantajien tarpeita. Osa ideoista otettiin suoraan toteutukseen ja muutama sovitettiin tapahtumasarjaan sopivimmaksi. Loput ideoista jouduttiin jättämään toteutuksen ulkopuolelle resurssipulan takia. Toimeksiantaja kuitenkin näki ideoiden potentiaalin ja haluaa hyödyntää niitä tulevaisuudessa tapahtumiensa markkinoinnissa.