NUORILLE SUUNNATUT PANKKIPALVELUT JA KESKITTÄMINEN JOENSUUN SEUDUN OSUUSPANKISSA
Paananen, Matilda (2014)
Paananen, Matilda
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151366
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, tietävätkö nuoret heille suunnatuista tuotteista ja palveluista sekä käyttävätkö he niitä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää nuorten tietoisuutta omistajajäsenyydestä ja keskittämisestä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Joensuun Seudun Osuuspankki. Toimeksiantajalle pyrittiin miettimään mahdollisia kehittämisehdotuksia, kuinka nuorten tietoisuutta tuotteisiin ja palveluihin voitaisiin lisätä ja mitä kautta nuorille tulisi viestiä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään palvelua yleisesti sekä pankkialalla. Toisessa vaiheessa selvitellään nuoruutta, nuorten kulutuskäyttäytymistä ja mikä vaikuttaa nuorten kuluttamiseen. Kolmannessa osiossa kerrotaan jo aiemmin tehdyistä tutkimuksista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus itse toteutettiin käyttämällä sähköistä Typala-kyselytyökalua. Kyselyn kohderyhmänä olivat Joensuun Seudun Osuuspankin 18–25-vuotiaat pankki- sekä vakuutusasiakkaat.
Tutkimustulosten mukaan nuorten tietoisuutta pankkipalveluista tulisi lisätä. Erityisesti säästämisen vaihtoehdot ovat nuorille tuntemattomia. Nuoret ovat kuulleet keskittämisestä, mutta he eivät tarkalleen tiedä mitä kaikkea keskittämiseen sisältyy tai kuinka keskittäjäksi pääsee. Nuoret saavat eniten tietoa tuotteista, palveluista ja keskittämisestä verkkopankista ja konttorista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, tietävätkö nuoret heille suunnatuista tuotteista ja palveluista sekä käyttävätkö he niitä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää nuorten tietoisuutta omistajajäsenyydestä ja keskittämisestä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Joensuun Seudun Osuuspankki. Toimeksiantajalle pyrittiin miettimään mahdollisia kehittämisehdotuksia, kuinka nuorten tietoisuutta tuotteisiin ja palveluihin voitaisiin lisätä ja mitä kautta nuorille tulisi viestiä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään palvelua yleisesti sekä pankkialalla. Toisessa vaiheessa selvitellään nuoruutta, nuorten kulutuskäyttäytymistä ja mikä vaikuttaa nuorten kuluttamiseen. Kolmannessa osiossa kerrotaan jo aiemmin tehdyistä tutkimuksista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus itse toteutettiin käyttämällä sähköistä Typala-kyselytyökalua. Kyselyn kohderyhmänä olivat Joensuun Seudun Osuuspankin 18–25-vuotiaat pankki- sekä vakuutusasiakkaat.
Tutkimustulosten mukaan nuorten tietoisuutta pankkipalveluista tulisi lisätä. Erityisesti säästämisen vaihtoehdot ovat nuorille tuntemattomia. Nuoret ovat kuulleet keskittämisestä, mutta he eivät tarkalleen tiedä mitä kaikkea keskittämiseen sisältyy tai kuinka keskittäjäksi pääsee. Nuoret saavat eniten tietoa tuotteista, palveluista ja keskittämisestä verkkopankista ja konttorista.