Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Leikistä eväitä elämään : Koulutuvan leikkimaailman tavoitteiden näkyminen 4-6-luokkalaisen lapsen elämässä

Örn, Heli; Keikko, Saara (2014)

 
Avaa tiedosto
Keikko_Saara_Orn_Heli.pdf.pdf (484.7Kt)
Lataukset: 


Örn, Heli
Keikko, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141279
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Koulutuvan leikkimaailmassa asetettujen henkilökohtaisten tavoitteiden näkymistä lasten elämässä nykyään, kun he ovat 4-6-luokkalaisia koululaisia. Tutkimuksen perusjoukkona oli Puolimatkan koulua käyvät Koulutuvalla olleet 4-6-luokkalaiset lapset. Leikkimaailmassa asetetut tavoitteet ovat elinikäisen oppimisen tavoitteita, joten opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Koulutuvalle tietoa siitä, miten lapset ovat kehittyneet suhteessa näihin tavoitteisiin.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoreettinen tausta tutkimukseen koostuu varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja leikkipedagogiikan käsitteistä. Leikkipedagogiikkaan sisältyviä leikin ja oppimisen käsitteitä selvennettiin myös sekä niiden lisäksi lähikehityksen vyöhykkeen ja vertaisoppimisen käsitteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Koulutuvalla leikkimaailmasta pidetyistä lokikirjoista tekemällä teemahaastattelu tutkittavien lasten nykyisille opettajille sekä vanhemmille tehdyllä kyselyllä. Tästä aineistosta koottiin jokaisesta lapsesta oma kehityskertomus, jonka lähtötilanteena toimi lokikirjoista saatu tieto ja siitä tehty analyysi. Kehityskertomuksen jatko koostuu opettajilta ja joidenkin lasten tapauksessa vanhemmilta saaduista tiedoista ja niiden analyysistä.

Kehityskertomuksien tuloksista voi päätellä, että lasten kehittyminen heille Koulutuvalla annettujen tavoitteiden mukaisesti on hyvin yksilöllistä. Jotkut lapset ovat kehittyneet huomattavasti ja heille vielä Koulutuvalla hankalia olleet tavoitteet ovat muuttuneet jopa heidän vahvuuksikseen. Toisten lasten kehitys ajatellen heidän tavoitteitaan on mennyt huonompaan suuntaan tai kehitys on jäänyt paikoilleen. Kaikilla lapsilla on vielä jotakin kehitettävää suhteessa heidän Koulutuvan leikkimaailmaa varten asetettuihin tavoitteisiinsa, mikä johtuu siitä, että tavoitteet ovat pitkän kehitysprosessin vaativia elinikäisen oppimisen tavoitteita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste