Improving an order-delivery process with Process Management and Lean methodology : case: Startex Oy
Nieminen, Anu (2009)
Nieminen, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087423
Tiivistelmä
Toimistoprosessit ovat kehittyneet viime vuosina nopeasti, ja tietotekniikan avulla liiketoiminta on nopeutunut entisestään. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia toimistoprosesseja lähemmin ja niiden suorituskykyä tulee arvioida kehittämistä varten. Kun toimistoprosessien nykytilaan kiinnitetään enemmän huomiota, yritykset voivat parantaa sekä sisäistä että ulkoista tehokkuuttaan.
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia Lean-metodologiaa ja prosessien hallintaa sekä selvittää, kuinka näitä kahta voidaan soveltaa yhteen toimistoprosessiin. Työn päätavoite on tehdä kehitysehdotuksia Lean-metodologian näkökulmasta kohdeyritys Startex Oy:n tilaus- toimitusprosessille.
Startex Oy on valittu kohdeyritykseksi sen innovatiivisuuden ja kansainvälisyyden takia. Tutkimusongelmat käsittelevät valitun prosessin mallintamista kohdeyrityksessä ja parannusehdotusten esittämistä Lean-metodologian näkökulmasta.
Työn teoreettinen osuus esittelee toimistotyötä yleisemmällä tasolla ja käsittelee prosessien hallintaa ja Lean-metodologiaa laaja-alaisesti. Empiirinen osuus soveltaa teoriaa käytäntöön esittämällä käytännöllisiä Lean-parannusideoita kohdeyrityksen tilaus- toimitusprosessille. Parannusideoita saadaan myös prosessin vertaamisesta toisen kotimaisen yrityksen vastaavaan prosessiin.
Työ tarjoaa kohdeyritykselle käytännöllisiä tilaus- toimitusprosessin Leanparannusehdotuksia. Työn tulokset on koottu hyödyntämällä sekä haastatteluja että havainnointia kohdeyrityksessä sekä hyödyntämällä tilaus- toimitusprosessin vertaamista toisen kotimaisen yrityksen vastaavaan prosessiin. Tulokset osoittavat, että tilaus- toimitusprosessia voi parantaa sekä lyhentämällä että yksinkertaistamalla sitä Lean-metodologian ja prosessien hallinnan avulla.
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia Lean-metodologiaa ja prosessien hallintaa sekä selvittää, kuinka näitä kahta voidaan soveltaa yhteen toimistoprosessiin. Työn päätavoite on tehdä kehitysehdotuksia Lean-metodologian näkökulmasta kohdeyritys Startex Oy:n tilaus- toimitusprosessille.
Startex Oy on valittu kohdeyritykseksi sen innovatiivisuuden ja kansainvälisyyden takia. Tutkimusongelmat käsittelevät valitun prosessin mallintamista kohdeyrityksessä ja parannusehdotusten esittämistä Lean-metodologian näkökulmasta.
Työn teoreettinen osuus esittelee toimistotyötä yleisemmällä tasolla ja käsittelee prosessien hallintaa ja Lean-metodologiaa laaja-alaisesti. Empiirinen osuus soveltaa teoriaa käytäntöön esittämällä käytännöllisiä Lean-parannusideoita kohdeyrityksen tilaus- toimitusprosessille. Parannusideoita saadaan myös prosessin vertaamisesta toisen kotimaisen yrityksen vastaavaan prosessiin.
Työ tarjoaa kohdeyritykselle käytännöllisiä tilaus- toimitusprosessin Leanparannusehdotuksia. Työn tulokset on koottu hyödyntämällä sekä haastatteluja että havainnointia kohdeyrityksessä sekä hyödyntämällä tilaus- toimitusprosessin vertaamista toisen kotimaisen yrityksen vastaavaan prosessiin. Tulokset osoittavat, että tilaus- toimitusprosessia voi parantaa sekä lyhentämällä että yksinkertaistamalla sitä Lean-metodologian ja prosessien hallinnan avulla.