Facebookin hyödyntäminen pankki- ja vakuutus-alan yrityksessä
Anttonen, Sara (2013)
Anttonen, Sara
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141325
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Facebookia voidaan käyttää pankki- ja vakuutusalan yrityksen markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka toimiva viestintäkanava Facebook on yritykselle, kuinka asiakkaat kokevat Facebookin käytön ja miten sitä voitaisiin hyödyntää tehokkaasti markkinointiviestinnässä ja tiedotuskanavana. Toimeksiantaja yrityksenä opinnäytetyössä oli Etelä-Karjalan Osuuspankki.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kyselytutkimus. Kysely toteutettiin keväällä 2013 toimeksiantajan Facebook – sivuilla. Yrityksen Facebook – sivuilla julkaistiin päivityksen yhteydessä linkki, jonka kautta kyselyyn pääsi vastaamaan. Kyselyn vastausaika oli vain hieman yli viikon, joten vastausmäärä jäi melko pieneksi. Tutkimuksen lisäksi materiaalia saatiin haastattelemalla toimeksiantajan pankinjohtajaa ja viestintäpäällikköä.
Pienen vastausmäärän vuoksi tutkimuksen perusteella ei voitu tehdä varmoja päätelmiä, mutta vastaukset antoivat kuitenkin osviittaa Facebookin käyttämisestä viestinnässä. Tuloksena voidaan todeta, että nykypäivänä on tärkeää, että yritykset käyttävät sosiaalista mediaa tavoittaakseen asiakkaansa. Tutkimukseen vastanneet pitivät Facebookia helppona tapana saada tietoa yrityksen ajankohtaisista asioista.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kyselytutkimus. Kysely toteutettiin keväällä 2013 toimeksiantajan Facebook – sivuilla. Yrityksen Facebook – sivuilla julkaistiin päivityksen yhteydessä linkki, jonka kautta kyselyyn pääsi vastaamaan. Kyselyn vastausaika oli vain hieman yli viikon, joten vastausmäärä jäi melko pieneksi. Tutkimuksen lisäksi materiaalia saatiin haastattelemalla toimeksiantajan pankinjohtajaa ja viestintäpäällikköä.
Pienen vastausmäärän vuoksi tutkimuksen perusteella ei voitu tehdä varmoja päätelmiä, mutta vastaukset antoivat kuitenkin osviittaa Facebookin käyttämisestä viestinnässä. Tuloksena voidaan todeta, että nykypäivänä on tärkeää, että yritykset käyttävät sosiaalista mediaa tavoittaakseen asiakkaansa. Tutkimukseen vastanneet pitivät Facebookia helppona tapana saada tietoa yrityksen ajankohtaisista asioista.