Social Design and Innovation tools
Haapajoki, Emmi (2014)
Haapajoki, Emmi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211576
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä määritetään ja tutkitaan kasvavaa sosiaalista muotoilua, joka ymmärretään muotoiluna keskittyen yhteiskunnan tarpeisiin ja hyvinvointiin. Tähän liittyy yleinen teoria ja puitteet sosiaalisen muotoilun alalla, kuten Maslown tarpeiden hierarkia, sosiaalisen muotoilun periaatteet ja sosiaalisen muotoilun rooli 1920-luvulta lähtien.
Opinnäytetyö tulkitsee innovaatioiden merkitystä, erinlaisia innovaatio työkaluja, ja yhdistää nämä sosiaaliseen muotoiluun, joka johtaa tärkeisiin käyttäjäkeskeisiin menetelmiin kuten 'participatory' eli osallistuvaan muotoilun menetelmään. Esimerkkejä sosiaalisesta muotoilusta todellisessa maailmassa esitetään inspiroivina muotoilun menetelminä ja näillä viitataan myös innovaatio työkaluihin ja tapaustutkimuksiin.
Tapaustutkimus on toteutettu haalittu kahdella erilaisella tavalla; sekä aineellisella että aineettomalla. Lisäksi tapaustutkimus on jaettu kahteen osaan, jossa aineettoman lähtökohtana on keskittyä itse käytettyyn menetelmään ja aineellisen tutkimuksen lopputulokseen. Tutkimuksen tavoitteena on parantaa Suomessa vanhusten kodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen hyvinvoinnin haasteita ja tarpeita.
Aineellinen tulos toteutettu ikääntyvien ihmisten kanssa käyttäjäläheisellä menetelmällä eli kvantitatiivisilla haastatteluilla, josta on tuloksena käyttäjä-läheinen pelilauta. Aineettoman tuloksen suunnittelu tapahtui innovaatio työpajan kautta, jonka tuloksena on luova kykyjen tapahtuma ikäihmisille. Kummatkin menetelmät tukevat näkemystä siitä, että sosiaalinen muotoilu on tarpeellinen yhteys Suomessa ikäihmisten sosiaalisen suorituskyvyn edistämisessä. Tapaustutkimuksen ja taustatiedon tavoitteena oli vahvistaa muotoilijoiden roolia ottamalla enemmän vastuuta yhteiskunnassa ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö tulkitsee innovaatioiden merkitystä, erinlaisia innovaatio työkaluja, ja yhdistää nämä sosiaaliseen muotoiluun, joka johtaa tärkeisiin käyttäjäkeskeisiin menetelmiin kuten 'participatory' eli osallistuvaan muotoilun menetelmään. Esimerkkejä sosiaalisesta muotoilusta todellisessa maailmassa esitetään inspiroivina muotoilun menetelminä ja näillä viitataan myös innovaatio työkaluihin ja tapaustutkimuksiin.
Tapaustutkimus on toteutettu haalittu kahdella erilaisella tavalla; sekä aineellisella että aineettomalla. Lisäksi tapaustutkimus on jaettu kahteen osaan, jossa aineettoman lähtökohtana on keskittyä itse käytettyyn menetelmään ja aineellisen tutkimuksen lopputulokseen. Tutkimuksen tavoitteena on parantaa Suomessa vanhusten kodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen hyvinvoinnin haasteita ja tarpeita.
Aineellinen tulos toteutettu ikääntyvien ihmisten kanssa käyttäjäläheisellä menetelmällä eli kvantitatiivisilla haastatteluilla, josta on tuloksena käyttäjä-läheinen pelilauta. Aineettoman tuloksen suunnittelu tapahtui innovaatio työpajan kautta, jonka tuloksena on luova kykyjen tapahtuma ikäihmisille. Kummatkin menetelmät tukevat näkemystä siitä, että sosiaalinen muotoilu on tarpeellinen yhteys Suomessa ikäihmisten sosiaalisen suorituskyvyn edistämisessä. Tapaustutkimuksen ja taustatiedon tavoitteena oli vahvistaa muotoilijoiden roolia ottamalla enemmän vastuuta yhteiskunnassa ja tulevaisuudessa.