Tukiviittomat varhaiskasvatuksessa : tukiviittomaopas Lähteen päiväkodille
Häkkinen, Roosa; Järvinen, Nelli (2022)
Häkkinen, Roosa
Järvinen, Nelli
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121237
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tukiviittomat varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tukiviittomaopas Lähteen päiväkodille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ja edistää tukiviittomien käyttöä varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tukiviittomien käyttöopas Lähteen päiväkodille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen puheen ja kielen kehitystä sekä puheen ja kielen kehityksen vaikeuksia. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen kielen kehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös tukiviittomia eri näkökulmista.
Tukiviittomaopasta varten Lähteen päiväkodin henkilökunnalle teetätettiin sähköinen kysely, jolla selvitettiin henkilökunnan ajatuksia tukiviittomiin liittyen. Tukiviittomaoppaan suunnittelussa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Lähteen päiväkodin johtaja arvioi tukiviittomaoppaan, ja arvioinnin mukaan tukiviittomaoppaan tarkoitus täyttyi. Arvioinnin mukaan tukiviittomaopas oli selkeä, jonka vuoksi sitä on helppo hyödyntää jatkossa varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen puheen ja kielen kehitystä sekä puheen ja kielen kehityksen vaikeuksia. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen kielen kehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös tukiviittomia eri näkökulmista.
Tukiviittomaopasta varten Lähteen päiväkodin henkilökunnalle teetätettiin sähköinen kysely, jolla selvitettiin henkilökunnan ajatuksia tukiviittomiin liittyen. Tukiviittomaoppaan suunnittelussa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Lähteen päiväkodin johtaja arvioi tukiviittomaoppaan, ja arvioinnin mukaan tukiviittomaoppaan tarkoitus täyttyi. Arvioinnin mukaan tukiviittomaopas oli selkeä, jonka vuoksi sitä on helppo hyödyntää jatkossa varhaiskasvatuksessa.