Työhyvinvoinnin kehittyminen
Dahlberg, Riitta (2013)
Dahlberg, Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201548
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hyvinvoinnin kehittymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, miten yritys X:n henkilöstön työhyvinvointi on kehittynyt vuosina 2011-2013.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja tutkimusmenetelmiin liittyviä teorioita. Sen empiirinen osuus koostuu palvelualalla toimivan yritys X:n vuosina 2011-2013 toteuttamien työhyvinvointikartoitusten vastausten tuloksista. Tutkimuksessa pyritään selvittämään hyvinvointikartoitusten avulla yrityksen henkilöstön työ-hyvinvoinnin kehittymistä näiden vuosien aikana. Yritys X:n työhyvinvointikartoitukset toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Keväisin laajemmassa kartoituksessa selvitetään muun muassa henkilöstön näkemyksiä työyhteisön toimivuudesta, esimiestyöskentelystä sekä työntekijän tuntemuksia koskien omaa työkykyään, terveyttään ja turvallisuuttaan työpaikalla. Syksyisin mitataan päivittäistä työhyvinvointia, viihtyvyyttä ja yleistä tyytyväisyyttä.
Työhyvinvointikartoitukset toteutettiin pääosin kvantitatiivisena tutkimuksina ja avoimien kysymysten osalta kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, jonka kyselylomakkeet koostuivat asteikkoihin eli skaaloihin perustuvista kysymyksistä, joissa esitettiin väittämiä sekä avoimista kysymyksistä. Työhyvinvointikartoitus lähetettiin vuonna 2011 kaikkiaan 321 henkilölle, seuraavana vuonna 327 henkilölle ja vuonna 2013 se lähetettiin 247 henkilölle. Hyvinvointikartoituksista saatu aineisto analysoitiin Microsoft Excel 2010 –ohjelman avulla.
Tutkimustuloksen perusteella voidaan todeta, että yritys X:n henkilöstön työhyvinvoinnin tila oli hyvä ja pysynyt melko samantasoisena vuosina 2011-2013. Joissakin hyvinvoinnin osa-alueissa oli tapahtunut jonkin verran nousua, kun taas osassa sen osa-alueita oli tapahtunut lievää laskua tai se oli pysynyt ennallaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja tutkimusmenetelmiin liittyviä teorioita. Sen empiirinen osuus koostuu palvelualalla toimivan yritys X:n vuosina 2011-2013 toteuttamien työhyvinvointikartoitusten vastausten tuloksista. Tutkimuksessa pyritään selvittämään hyvinvointikartoitusten avulla yrityksen henkilöstön työ-hyvinvoinnin kehittymistä näiden vuosien aikana. Yritys X:n työhyvinvointikartoitukset toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Keväisin laajemmassa kartoituksessa selvitetään muun muassa henkilöstön näkemyksiä työyhteisön toimivuudesta, esimiestyöskentelystä sekä työntekijän tuntemuksia koskien omaa työkykyään, terveyttään ja turvallisuuttaan työpaikalla. Syksyisin mitataan päivittäistä työhyvinvointia, viihtyvyyttä ja yleistä tyytyväisyyttä.
Työhyvinvointikartoitukset toteutettiin pääosin kvantitatiivisena tutkimuksina ja avoimien kysymysten osalta kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, jonka kyselylomakkeet koostuivat asteikkoihin eli skaaloihin perustuvista kysymyksistä, joissa esitettiin väittämiä sekä avoimista kysymyksistä. Työhyvinvointikartoitus lähetettiin vuonna 2011 kaikkiaan 321 henkilölle, seuraavana vuonna 327 henkilölle ja vuonna 2013 se lähetettiin 247 henkilölle. Hyvinvointikartoituksista saatu aineisto analysoitiin Microsoft Excel 2010 –ohjelman avulla.
Tutkimustuloksen perusteella voidaan todeta, että yritys X:n henkilöstön työhyvinvoinnin tila oli hyvä ja pysynyt melko samantasoisena vuosina 2011-2013. Joissakin hyvinvoinnin osa-alueissa oli tapahtunut jonkin verran nousua, kun taas osassa sen osa-alueita oli tapahtunut lievää laskua tai se oli pysynyt ennallaan.