Metsän sisälle! : Monitaiteellisen oppimateriaalipaketin hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa
Moisio, Heidi (2022)
Moisio, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201171368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää monitaiteellisen 4–5-vuotiaiden lasten musiikin oppimista ja kokonaisvaltaista kehitystä tukevan oppimateriaalipaketin soveltuvuutta varhaiskasvatuksen käytössä varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden valossa. Tavoitteena oli myös tutkia, miten oppimateriaalipaketti sopi käytettäväksi 4–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Oppimateriaalipaketti oli osa kirjoittajan aikaisempien musiikkipedagogiopintojen opinnäytetyötä ja oli hänen itsensä tekemä.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Varhaiskasvatuslaista tietoperustaksi valikoitui varhaiskasvatuksen tavoitteet. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista käsiteltiin valikoituja laaja-alaisen osaamisen osa-alueita sekä oppimisen alueita. Työssä avattiin myös varhaiskasvatuksen, musiikkikasvatuksen ja taideintegraation käsitteitä sekä perehdyttiin 4–5-vuotiaiden lasten kehitykseen.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia analysoimalla varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla sekä taulukoimalla että kuvailemalla sitä sanallisesti.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppimateriaalipaketti soveltuu käytettäväksi varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuslain tavoitteiden että varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueiden lähtökohdista. Oppimateriaalipaketin harjoitukset sopivat hyvin 4–5-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen ja näin ollen soveltuvat käytettäväksi sen ikäisten lasten ryhmässä varhaiskasvatuksessa.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Varhaiskasvatuslaista tietoperustaksi valikoitui varhaiskasvatuksen tavoitteet. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista käsiteltiin valikoituja laaja-alaisen osaamisen osa-alueita sekä oppimisen alueita. Työssä avattiin myös varhaiskasvatuksen, musiikkikasvatuksen ja taideintegraation käsitteitä sekä perehdyttiin 4–5-vuotiaiden lasten kehitykseen.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia analysoimalla varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla sekä taulukoimalla että kuvailemalla sitä sanallisesti.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppimateriaalipaketti soveltuu käytettäväksi varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuslain tavoitteiden että varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueiden lähtökohdista. Oppimateriaalipaketin harjoitukset sopivat hyvin 4–5-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen ja näin ollen soveltuvat käytettäväksi sen ikäisten lasten ryhmässä varhaiskasvatuksessa.