Kasvetaan suvaitsevaisiksi : Suvaitsevaisuuskasvatusta esikoululaisille
Jama, Mona; Hämäläinen, Ksenia (2014)
Jama, Mona
Hämäläinen, Ksenia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151357
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu vantaalaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää suvaitsevaisuuskasvatusta esikouluikäisille lapsille. Kohteeksi otettiin päiväkoti, jossa oli vähän maahanmuuttajalapsia. Tarkoituksena oli opettaa eri kulttuureista ja erilaisuudesta. Toisena tarkoituksena oli ennaltaehkäistä kiusaamistilanteita, jotka johtuvat erilaisuudesta. Lapsille haluttiin viestiä, että ihmiset voivat näyttää erilaisilta, mutta pohjimmiltaan kaikki ovat samanlaisia.
Opinnäytetyön toteutukseen osallistui seitsemän esikoululaista. Kaikki olivat iältään 5-6-vuotiaita. Tuokioita pidettiin yhteensä seitsemän, ja ne kestivät noin 45-90 minuuttia. Tuokioiden aikana käsiteltiin erilaisuutta, kiusaamista, ennakkoluuloja ja kulttuureja. Lapset pääsivät myös tutustumaan erilaisten ruoka-aineiden ja niiden makujen kautta eri kulttuureihin.
Yhtenä suurena elementtinä tuokioissa olivat mukana käsinuket Samu-siili ja Patu-papukaija. Käsinukkejen kautta käsiteltiin lapsille vieraita aiheita. Käsinukeille kehiteltiin tarinat, joiden pohjalta aloitettiin tuokiot.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii vahvimmillaan suvaitsevaisuus, suvaitsevaisuuskasvatus ja kiusaamisen ennaltaehkäisy. Teoriassa perehdyttiin siihen, mitä suvaitsevaisuuskasvatus tarkoittaa ja miten kiusaaminen vaikuttaa pitkäaikaisesti. Samalla tuotiin esille mitä esikoulusuunnitelmassa on sanottu suvaitsevaisuuskasvatuksesta ja miten sitä toteutetaan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön onnistuneisuutta arvioitiin erilaisilla menetelmillä kasvattajien ja lasten avulla. Lapsilta kysyttiin tuokioiden jälkeen, mitä mieltä he olivat, ja heiltä kerättiin myös tarkemmat mielipiteet viimeisen tuokion aikana. Tuokioiden jälkeen kasvattajat antoivat suullisen palautteen. Kasvattajilta saatiin myös kirjallinen loppuarviointi.
Opinnäytetyön toteutukseen osallistui seitsemän esikoululaista. Kaikki olivat iältään 5-6-vuotiaita. Tuokioita pidettiin yhteensä seitsemän, ja ne kestivät noin 45-90 minuuttia. Tuokioiden aikana käsiteltiin erilaisuutta, kiusaamista, ennakkoluuloja ja kulttuureja. Lapset pääsivät myös tutustumaan erilaisten ruoka-aineiden ja niiden makujen kautta eri kulttuureihin.
Yhtenä suurena elementtinä tuokioissa olivat mukana käsinuket Samu-siili ja Patu-papukaija. Käsinukkejen kautta käsiteltiin lapsille vieraita aiheita. Käsinukeille kehiteltiin tarinat, joiden pohjalta aloitettiin tuokiot.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii vahvimmillaan suvaitsevaisuus, suvaitsevaisuuskasvatus ja kiusaamisen ennaltaehkäisy. Teoriassa perehdyttiin siihen, mitä suvaitsevaisuuskasvatus tarkoittaa ja miten kiusaaminen vaikuttaa pitkäaikaisesti. Samalla tuotiin esille mitä esikoulusuunnitelmassa on sanottu suvaitsevaisuuskasvatuksesta ja miten sitä toteutetaan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön onnistuneisuutta arvioitiin erilaisilla menetelmillä kasvattajien ja lasten avulla. Lapsilta kysyttiin tuokioiden jälkeen, mitä mieltä he olivat, ja heiltä kerättiin myös tarkemmat mielipiteet viimeisen tuokion aikana. Tuokioiden jälkeen kasvattajat antoivat suullisen palautteen. Kasvattajilta saatiin myös kirjallinen loppuarviointi.