Euroopan unionin arvonlisäverouudistuksen vaikutukset kuluttajakauppaan
Solkias, Emmi-Noora (2021)
Solkias, Emmi-Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää arvonlisäverouudistuksen tavarakauppaan tuomia muutoksia ja sen vaikutuksia kuluttajien verkko-ostamiseen. Tavoitteena oli selkeyttää kuluttajille arvonlisäverouudistus ja nykyiset EU:n ulkopuolisen verkko-ostamisen käytännöt.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tuontia EU:n ulkopuolelta, tavarakauppaa, maahantuonnin arvonlisäverotusta, arvonlisäveron erityisjärjestelmiä ja uutta tuontijärjestelmää. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi verkko-ostamisen kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajan ostoprosessia. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksesta ja sen tuloksista. Kuluttajien ostokäyttäytymistä, mielipiteitä ja tietoisuutta arvonlisäverouudistuksesta selvitettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja tutkimusaineiston analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyössä lopputuloksena saatiin selville arvonlisäverouudistuksen tuomat muutokset ja kuinka uudistus vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Euroopan unionin ulkopuolelta tilatuista kaikista verkko-ostoksista on maksettava arvonlisäveroa ja ostokset on tullattava arvonlisäverouudistuksen myötä. Arvonlisäverouudistuksen ei koeta toistaiseksi vaikuttavan merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tuontia EU:n ulkopuolelta, tavarakauppaa, maahantuonnin arvonlisäverotusta, arvonlisäveron erityisjärjestelmiä ja uutta tuontijärjestelmää. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi verkko-ostamisen kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajan ostoprosessia. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksesta ja sen tuloksista. Kuluttajien ostokäyttäytymistä, mielipiteitä ja tietoisuutta arvonlisäverouudistuksesta selvitettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja tutkimusaineiston analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyössä lopputuloksena saatiin selville arvonlisäverouudistuksen tuomat muutokset ja kuinka uudistus vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Euroopan unionin ulkopuolelta tilatuista kaikista verkko-ostoksista on maksettava arvonlisäveroa ja ostokset on tullattava arvonlisäverouudistuksen myötä. Arvonlisäverouudistuksen ei koeta toistaiseksi vaikuttavan merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin.