Yritysmyynnin kehittäminen sisältömarkkinoinnin keinoin : case: Crossfit Takomo
Vilkka, Lotta (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201231594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201231594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli CrossFit Takomo, joka on Helsingissä toimiva crossfitsali, jonka toiveena oli selvittää miten kehittää yritysmyyntiä. Kattavan lähtötilanteen analysoinnin jälkeen kävi selväksi, että yritysmyyntiä olisi hyödyllisintä lähteä kehittämään sisältömarkkinoinnin keinoin. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyikin toimeksiantajalle sisältömarkkinointistrategia yritysmyynnin kehittämiseksi.
Alkukartoituksessa selvitettiin toimeksiantajan nykyinen asiakas- ja markkinointitilanne, joissa todettiin, ettei Takomolla tuoteta juurikaan markkinointisisältöä yrityksille. Lisäksi toteutettiin SWOT-analyysi. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin markkinoinnin moderneihin kilpailukeinoihin, joista nostettiin esille digi- ja sisältömarkkinointi. Lisäksi selvitettiin mitkä asiat vaikuttavat yritysten väliseen ostoprosessiin ja mitkä ovat tehokkaita markkinointitoimenpiteitä B2B-puolella. Tietoperustaa varten tutustuttiin laajalti alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joita olivat puolistrukturoitu teemahaastattelu nykyiselle yritysasiakkaalle ja kilpailevien yritysten vertailuanalyysi. Takomon nykyisen yritysasiakkaan haastattelussa tuli ilmi, että kiinnostava sisältö nettisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa on erittäin tärkeä osa yrityksen hankintaprosessissa. Vertailuanalyysissa tutkittiin kahden kilpailevan yrityksen yritysliikuntapalvelun sisältömarkkinointikeinoja nettisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Vertailuanalyysissa huomattiin, että kilpailijat ovat panostaneet yritysliikuntapalvelun markkinointiin nettisivuilla, mutta ei juuri lainkaan sosiaalisen median kanavissa.
Käytetyt tutkimusmenetelmät ja teoria yhdessä muodostivat perustan kehityssuunnitelmaa eli Takomon sisältömarkkinointistrategiaa varten, joka jaettiin neljään eri vaiheeseen. Vaiheet olivat Takomon nettisivujen yritysosion muokkaaminen, sisältökalenterin luominen, Instagram-sivujen päivitys ja kampanja yritysasiakkaille. Strategia auttoi toimeksiantajaa yritysmyynnin kehittämistyössä.
Alkukartoituksessa selvitettiin toimeksiantajan nykyinen asiakas- ja markkinointitilanne, joissa todettiin, ettei Takomolla tuoteta juurikaan markkinointisisältöä yrityksille. Lisäksi toteutettiin SWOT-analyysi. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin markkinoinnin moderneihin kilpailukeinoihin, joista nostettiin esille digi- ja sisältömarkkinointi. Lisäksi selvitettiin mitkä asiat vaikuttavat yritysten väliseen ostoprosessiin ja mitkä ovat tehokkaita markkinointitoimenpiteitä B2B-puolella. Tietoperustaa varten tutustuttiin laajalti alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joita olivat puolistrukturoitu teemahaastattelu nykyiselle yritysasiakkaalle ja kilpailevien yritysten vertailuanalyysi. Takomon nykyisen yritysasiakkaan haastattelussa tuli ilmi, että kiinnostava sisältö nettisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa on erittäin tärkeä osa yrityksen hankintaprosessissa. Vertailuanalyysissa tutkittiin kahden kilpailevan yrityksen yritysliikuntapalvelun sisältömarkkinointikeinoja nettisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Vertailuanalyysissa huomattiin, että kilpailijat ovat panostaneet yritysliikuntapalvelun markkinointiin nettisivuilla, mutta ei juuri lainkaan sosiaalisen median kanavissa.
Käytetyt tutkimusmenetelmät ja teoria yhdessä muodostivat perustan kehityssuunnitelmaa eli Takomon sisältömarkkinointistrategiaa varten, joka jaettiin neljään eri vaiheeseen. Vaiheet olivat Takomon nettisivujen yritysosion muokkaaminen, sisältökalenterin luominen, Instagram-sivujen päivitys ja kampanja yritysasiakkaille. Strategia auttoi toimeksiantajaa yritysmyynnin kehittämistyössä.