Info-opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille kaukoaistiherkkyyksistä
Sivén, Mari; Pasanen, Kirsi; Rintanen, Inari (2022)
Lataukset:
Sivén, Mari
Pasanen, Kirsi
Rintanen, Inari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa info-opas kaukoaistiherkkyyksistä varhaiskasvatuksen ammattilaisille arjen tueksi päiväkotiin. Tavoitteena oli tehdä info-oppaasta selkeä, yksinkertainen ja helposti luettava opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Oppaan avulla varhaiskasvatuksen henkilökunnan on helppoa ja nopeaa tunnistaa kaukoaistiherkkyydet ja löytää keinot, jotka helpottavat päiväkodin sekä aistiherkkyyksistä kärsivän lapsen arkea. Info-oppaan avulla on myös tarkoitus helpottaa ryhmään tulevien uusien työntekijöiden perehdyttäminen kaukoaistiherkkyyksiin.
Opinnäytetyön lähtötilanteen kartoituksen aineistonkeruun menetelmänä käytettiin avointa haastattelua. Haastattelut tehtiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa tuttavapiirissä sekä Apua Arkeen Ry:n kahden työntekijän kanssa. Omien kokemuksien ja haastatteluiden pohjalta ilmeni tarve info-oppaan tekemisestä. Info-opas tehtiin sähköiseen muotoon, jotta sitä olisi helppoa jakaa eteenpäin varhaiskasvatuksen eri yksiköihin. Info-oppaan tarkoitus on tukea kasvatustyötä aistihäiriöisten lasten kanssa sekä helpottaa arjen toimintoja varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyönä tuotetun oppaan tiedot koottiin opinnäytetyön raportin, kirjallisen materiaalin sekä papunet.fi sivuston avulla. Oppaaseen sisällytettiin erilaisia toimintamalleja helpottamaan kaukoaistiherkkyyksistä kärsivän lapsen arjessa selviytymistä päiväkodissa. Oppaaseen on myös koottu teoriaa, kuinka tunnistaa kaukoaistiherkkyydet sekä lyhyesti esitelty mitä ovat kaukoaistit. Info-oppaan palaute saatiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta. Haastateltavat pitivät info-opasta selkeänä ja helppolukuisena. Heidän mielestään info-oppaan visuaalinen ilme olisi voinut olla eri tavalla toteutettu. Opas on tarkoitus ottaa käyttöön eri varhaiskasvatuksen yksiköissä kuten omissa työpaikoissamme.
Opinnäytetyön lähtötilanteen kartoituksen aineistonkeruun menetelmänä käytettiin avointa haastattelua. Haastattelut tehtiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa tuttavapiirissä sekä Apua Arkeen Ry:n kahden työntekijän kanssa. Omien kokemuksien ja haastatteluiden pohjalta ilmeni tarve info-oppaan tekemisestä. Info-opas tehtiin sähköiseen muotoon, jotta sitä olisi helppoa jakaa eteenpäin varhaiskasvatuksen eri yksiköihin. Info-oppaan tarkoitus on tukea kasvatustyötä aistihäiriöisten lasten kanssa sekä helpottaa arjen toimintoja varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyönä tuotetun oppaan tiedot koottiin opinnäytetyön raportin, kirjallisen materiaalin sekä papunet.fi sivuston avulla. Oppaaseen sisällytettiin erilaisia toimintamalleja helpottamaan kaukoaistiherkkyyksistä kärsivän lapsen arjessa selviytymistä päiväkodissa. Oppaaseen on myös koottu teoriaa, kuinka tunnistaa kaukoaistiherkkyydet sekä lyhyesti esitelty mitä ovat kaukoaistit. Info-oppaan palaute saatiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta. Haastateltavat pitivät info-opasta selkeänä ja helppolukuisena. Heidän mielestään info-oppaan visuaalinen ilme olisi voinut olla eri tavalla toteutettu. Opas on tarkoitus ottaa käyttöön eri varhaiskasvatuksen yksiköissä kuten omissa työpaikoissamme.