Ohjaajan perehdytysopas lastenyksikkö Kieloon
Savander, Janina (2022)
Savander, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281764
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe syntyi työskennellessäni yksikössä, jossa pohdittiin ohjaajan työnkuvaa ja työtehtäviä. Keskusteluissa nousi esille, että yksikössä ei ole ollenkaan ohjaajan perehdytysopasta uusille työntekijöille tai sijaisille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena ja kehittämishankkeena oli tuottaa ohjaajan perehdytysopas lastenyksikkö Kieloon, jota uudet työntekijät ja sijaiset voisivat käyttää perehtyessään yksikköön ja uuteen työhön. Samalla perehdytysopas toimisi nykyisille työntekijöille selkeänä oppaana ohjaajan työtehtävistä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta – teoriaosuudesta ja kehittämishankkeen prosessikuvauksesta. Teoriassa syvennytään kehitysvammaisuuteen- ja sen muotoihin, lisäksi sivutaan autismin kirjoa. Teorian neljännessä osiossa syvennytään ohjaajan työnkuvaan yksikössä. Tässä osuudessa on nostettu esille työtehtäviä, jotka kuuluvat ohjaajille sekä käydään läpi minkälaista osaamista ohjaaja tuo yksikköön. Tämän lisäksi perehdyttämisen tärkeyttä on opinnäytetyössä pohdittu niin työntekijän, kuin koko työyhteisön näkökulmasta. Kehittämishankkeen kuvauksessa käydään läpi koko opinnäytetyön prosessi ja minkälaisia ajatuksia sekä huomioita sen kirjoittaminen on herättänyt.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena ja kehittämishankkeena oli tuottaa ohjaajan perehdytysopas lastenyksikkö Kieloon, jota uudet työntekijät ja sijaiset voisivat käyttää perehtyessään yksikköön ja uuteen työhön. Samalla perehdytysopas toimisi nykyisille työntekijöille selkeänä oppaana ohjaajan työtehtävistä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta – teoriaosuudesta ja kehittämishankkeen prosessikuvauksesta. Teoriassa syvennytään kehitysvammaisuuteen- ja sen muotoihin, lisäksi sivutaan autismin kirjoa. Teorian neljännessä osiossa syvennytään ohjaajan työnkuvaan yksikössä. Tässä osuudessa on nostettu esille työtehtäviä, jotka kuuluvat ohjaajille sekä käydään läpi minkälaista osaamista ohjaaja tuo yksikköön. Tämän lisäksi perehdyttämisen tärkeyttä on opinnäytetyössä pohdittu niin työntekijän, kuin koko työyhteisön näkökulmasta. Kehittämishankkeen kuvauksessa käydään läpi koko opinnäytetyön prosessi ja minkälaisia ajatuksia sekä huomioita sen kirjoittaminen on herättänyt.