Varhaiskasvatuksen rooli lapsen itsetunnon tukemisessa ja vahvistamisessa: Narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Bolodin, Saija; Ikäheimonen, Pinja (2021)
Bolodin, Saija
Ikäheimonen, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201301818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201301818
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksella on moninaiset mahdollisuudet tukea ja vahvistaa lapsen kehittyvää itsetuntoa, jonka perusta alkaa rakentumaan varhaislapsuudessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa lapsen itsetunnosta varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella varhaiskasvatuksessa työskentelevien kasvattajien roolia lapsen itsetunnon tukemisessa ja vahvistamisessa. Tutkimuskysymyksien avulla selvitettiin, miten lapsen itsetuntoa voidaan tukea varhaiskasvatuksessa sekä mitä pedagogisia toimintatapoja lapsen itsetunnon tukemiseen on.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kolme väitöskirjaa sekä viisi vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä toimi teemoittelu.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan lapsen itsetuntoa tukee turvallinen ympäristö, jossa korostuu lapsen ja kasvattajan välinen lämmin vuorovaikutus. Lapsen itsetuntoa vahvistaa ryhmään luodut yhteiset toimintatavat, jossa kasvattajat huomioivat jokaisen lapsen yksilönä ja sanoittavat erilaista osaamista. Opinnäytetyön jatkotutkimusideana nähtiin ajankohtaisen tieteellisen tiedon lisääminen varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetunnosta. Early education has a variety of opportunities to support and strengthen a child’s developing self-esteem, the foundation of which begins to build in early childhood. The purpose of this thesis was to compile information about the child’s self-esteem for early childhood education professionals and to examine the role of educators working in early childhood education in supporting and strengthening the child’s self-esteem. The research questions included how to support a child’s self-esteem in early childhood education and what pedagogical modes of action there are to support a child’s self-esteem.
The thesis was carried out as a qualitative study with a narrative literary review as the method. Three dissertations and five peer-reviewed scientific articles were selected for the literature review. The method of analyzing the research material served as theming.
According to the results, the child’s self-esteem is supported by a safe environment, emphasizing the warm interaction between the child and the educator. The child’s self-esteem is also strengthened by common practices created in the group, in which educators consider each child as an individual and tell about the different skills of the child.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kolme väitöskirjaa sekä viisi vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä toimi teemoittelu.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan lapsen itsetuntoa tukee turvallinen ympäristö, jossa korostuu lapsen ja kasvattajan välinen lämmin vuorovaikutus. Lapsen itsetuntoa vahvistaa ryhmään luodut yhteiset toimintatavat, jossa kasvattajat huomioivat jokaisen lapsen yksilönä ja sanoittavat erilaista osaamista. Opinnäytetyön jatkotutkimusideana nähtiin ajankohtaisen tieteellisen tiedon lisääminen varhaiskasvatusikäisen lapsen itsetunnosta.
The thesis was carried out as a qualitative study with a narrative literary review as the method. Three dissertations and five peer-reviewed scientific articles were selected for the literature review. The method of analyzing the research material served as theming.
According to the results, the child’s self-esteem is supported by a safe environment, emphasizing the warm interaction between the child and the educator. The child’s self-esteem is also strengthened by common practices created in the group, in which educators consider each child as an individual and tell about the different skills of the child.