Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

MIKROTUKI ORGANISAATIOSSA

Heikura, Hanne; Pyykkönen, Leena (2007)

 
Avaa tiedosto
KAT3THanneHLeenaP.pdf (339.1Kt)
Lataukset: 


Heikura, Hanne
Pyykkönen, Leena
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten mikrotuki eroaa toisistaan kainuulaisissa organisaatioissa.
Mikrotuesta on hyvin vähän tietoa saatavilla, vaikka tietotekniikkaa tarvitaan nykyään lähes kaikissa organisaatioissa.
Mikrotukityössä tarvitaan monenlaisia taitoja. Ensisijaisesti tarvitaan teknisiä taitoja, mutta
mikrotukihenkilö on asiakkaiden palvelija, johon tarvitaan pedagogisia taitoja. Tietotekniikka kehittyy
koko ajan joten uusia asioita pitää oppia ja omaksua. Koulutus on tärkeää, mihin työnantajilla kannattaa
panostaa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus, joka toteutettiin sähköisellä Internet-lomakkeella. Kyselylomake
lähetettiin syksyllä 2006 Kainuussa toimivien organisaatioiden mikrotukihenkilöille. Kysymykset
olivat sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Niillä selvitettiin mm. mikrotukihenkilöiden koulutusta
ja sen tarvetta, työtehtäviä ja millainen rooli heillä on organisaatiossa.
Tuloksista ilmeni, että alalle voi päätyä monella eri tavalla ja montaa eri kautta. Mikrotukihenkilöt pitävät
työtään tärkeänä, ja suurimmaksi osaksi he tuntevat, että heitä myös arvostetaan työssään. Suurimpana
ongelmana vastaajat pitivät ainaista kiirettä ja sitä, että ei ole aikaa paneutua koko ajan muuttuvaan
tietoon. Työmäärää pidetään joko kohtalaisena tai liiallisena, mutta kukaan ei tuntenut olevansa kuitenkaan
alityöllistetty. Yhteenvetona voidaan sanoa, että mikrotukihenkilöt ovat kuitenkin aika tyytyväisiä
työhönsä, vaikka kiireen vuoksi jotkut ovat harkinneetkin jopa alan vaihtoa.
Opinnäytetyön ohella tehtiin myös opetusmateriaali Käyttäjätuki-kurssille Kajaanin ammattikorkeakouluun.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste