Matkailuyrityksen vastuullisuusviestintä sosiaalisessa mediassa : Break Sokos Hotel Tahko
Lappeteläinen, Veera (2022)
Lappeteläinen, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011981
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Break Sokos Hotel Tahkon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka toteuttaa yrityksen vastuullisuusviestintää asiakkaille sosiaalisessa mediassa ja tehdä sitä varten yritykselle suunnitelma.
Teoriaosuudessa käytiin ensin läpi vastuullista matkailua ja siihen liittyviä käsitteitä. Tämän jälkeen tarkasteltiin, mitä on yrityksen vastuullisuusviestintä sekä sen hyötyjä ja haittoja. Seuraavaksi käsiteltiin yleisesti sosiaalista mediaa sekä sen roolia vastuullisuusviestinnässä.
Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin ensin työpöytätutkimuksena Break Sokos Hotel Tahkon vastuullisuusviestinnän nykytila sosiaalisessa mediassa sekä siihen liittyviä tekijöitä. Tämän jälkeen tehtiin kyselytutkimus Break Sokos Hotel Tahkon asiakkaille liittyen vastuullisuusviestintään sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskysymykset selvittivät asiakkaiden mielipiteitä yrityksen vastuullisuudesta ja tärkeimmistä vastuullisuustekijöistä. Selvitettiin myös mitä sosiaalisen median kanavia asiakkaat käyttävät, minkä sosiaalisen median kanavien kautta vastuullisuusviestintää tulisi tuoda esille sekä miten vastuullisuus vaikuttaa heidän toimintaansa.
Lopuksi laadittiin viestinnän suunnittelua varten vuosikello, jonka avulla yritys voi viestiä asiakkailleen sosiaalisen median kanavissa mahdollisimman laajasti vastuullisuuden eri teoista ja arvoista. Break Sokos Hotel Tahko voi käyttää suunnitelmaa toiminnassaan. Myös muut yritykset voivat hyötyä suunnitelmasta.
Teoriaosuudessa käytiin ensin läpi vastuullista matkailua ja siihen liittyviä käsitteitä. Tämän jälkeen tarkasteltiin, mitä on yrityksen vastuullisuusviestintä sekä sen hyötyjä ja haittoja. Seuraavaksi käsiteltiin yleisesti sosiaalista mediaa sekä sen roolia vastuullisuusviestinnässä.
Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin ensin työpöytätutkimuksena Break Sokos Hotel Tahkon vastuullisuusviestinnän nykytila sosiaalisessa mediassa sekä siihen liittyviä tekijöitä. Tämän jälkeen tehtiin kyselytutkimus Break Sokos Hotel Tahkon asiakkaille liittyen vastuullisuusviestintään sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskysymykset selvittivät asiakkaiden mielipiteitä yrityksen vastuullisuudesta ja tärkeimmistä vastuullisuustekijöistä. Selvitettiin myös mitä sosiaalisen median kanavia asiakkaat käyttävät, minkä sosiaalisen median kanavien kautta vastuullisuusviestintää tulisi tuoda esille sekä miten vastuullisuus vaikuttaa heidän toimintaansa.
Lopuksi laadittiin viestinnän suunnittelua varten vuosikello, jonka avulla yritys voi viestiä asiakkailleen sosiaalisen median kanavissa mahdollisimman laajasti vastuullisuuden eri teoista ja arvoista. Break Sokos Hotel Tahko voi käyttää suunnitelmaa toiminnassaan. Myös muut yritykset voivat hyötyä suunnitelmasta.