Lasten näkemyksiä kuvien käytöstä siirtymätilanteiden tukena
Halttunen, Inka (2022)
Halttunen, Inka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuvien käyttö siirtymätilanteiden tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa kuvien käytöstä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin eräässä eteläsuomalaisessa päiväkodissa haastattelemalla lapsia. Haastattelussa lapsilta kysyttiin heidän näkemyksiään varhaiskasvatuksessa käytettävistä kuvista sekä heidän kokemuksiaan siirtymätilanteista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää kuvien käyttöä varhaiskasvatuksen siirtymätilanteissa. Kuvien käytön määrä sekä siirtymätilanteiden suunnittelu vaihtelee eri päiväkodeissa, ja tarkoituksena olikin edistää ja tuoda esiin näiden asioiden tärkeyttä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimukseen osallistui 11 lasta. Jokaiselle lapselle kuvat olivat jollakin tavalla tuttuja. Suurin osa lapsista oli myös kiinnostunut käyttämään kuvia jossakin tilanteessa. Lapsille eri siirtymätilanteet olivat haastavia ja kokemus siirtymien helppoudesta vaihteli. Päivärytmin merkitys korostui niin siirtymätilanteissa kuin kuvien käytössäkin. Monelle lapselle kuvitettu päiväjärjestys oli tuttu ja merkittävä asia. Päivärutiinien tunteminen vaikutti myös kokemukseen siirtymätilanteiden haastavuudesta. The topic of the study was the use of picture cards to support transitions. The objective of the study was to find information about the use of picture cards in early childhood education. Data for this study were collected by interviewing children in one kindergarten in Southern Finland. In the interview, the children were asked about their views on the picture cards used in early childhood education and their experiences of transitions. The purpose of the research was to promote the use of picture cards in early childhood education’s transitions. The amount of the use of picture cards and the planning of transitions vary in different kindergartens and the purpose was to promote and highlight the importance of these issues in early childhood education.
11 children participated in the study. Every child was somehow familiar with the picture cards. Most of the children were also interested in using picture cards in some situation. For children, the different transitions were challenging and the experience of the ease of transition varied. The importance of the day rhythm was emphasized both in transitions and in the use of picture cards. An illustrated agenda was a familiar and significant thing for many children. The knowledge of day routines also influenced the experience of the challenges of transitions.
Tutkimukseen osallistui 11 lasta. Jokaiselle lapselle kuvat olivat jollakin tavalla tuttuja. Suurin osa lapsista oli myös kiinnostunut käyttämään kuvia jossakin tilanteessa. Lapsille eri siirtymätilanteet olivat haastavia ja kokemus siirtymien helppoudesta vaihteli. Päivärytmin merkitys korostui niin siirtymätilanteissa kuin kuvien käytössäkin. Monelle lapselle kuvitettu päiväjärjestys oli tuttu ja merkittävä asia. Päivärutiinien tunteminen vaikutti myös kokemukseen siirtymätilanteiden haastavuudesta.
11 children participated in the study. Every child was somehow familiar with the picture cards. Most of the children were also interested in using picture cards in some situation. For children, the different transitions were challenging and the experience of the ease of transition varied. The importance of the day rhythm was emphasized both in transitions and in the use of picture cards. An illustrated agenda was a familiar and significant thing for many children. The knowledge of day routines also influenced the experience of the challenges of transitions.