Aamupala osana lukiolaisten hyvinvointia: Toiminnallinen terveyskasvatustapahtuma
Kukkonen, Vilma; Airomies, Ira (2022)
Kukkonen, Vilma
Airomies, Ira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202042098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202042098
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tapiolan lukion kanssa, osana koululla järjestettävää vuosittaista hyvinvointiviikkoa, jonka tavoitteena oli kerätä yhteen eri toimijoita terveyden ja hyvinvoinnin alalta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen terveyskasvatustapahtuma ravitsemuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lukioikäisten tietoutta aamupalan merkityksestä hyvinvointiin ja oppimiseen, sekä kannustaa terveyttä edistävän aamupalan syömiseen. Toiminnallinen osuus toteutettiin Tapiolan lukion hyvinvointiviikon yhteydessä tietovisan ja keskustelun avulla, sekä Instagramissa jaetun terveelliseen aamupalaan liittyvän sisällön ja oppilaille järjestetyn kuvakilpailun avulla.
Teoreettisen viitekehyksen lähteinä opinnäytetyössä on käytetty kansallisia suosituksia, ohjeistuksia ja tutkimuksia ravitsemuksesta ja aamupalan terveysvaikutuksista. Kaikki toiminnalliseen osuuteen käytetyt materiaalit ja sisällöt pohjautuvat näihin lähteisiin ja ovat opinnäytetyön tekijöiden itse tuottamia.
Opinnäytetyön toteutuksen onnistumista arvioitiin oppilaille jaetun palautelomakkeen vastausten, tietovisan vastausten sekä Instagramin tilin analyysin perusteella. Palautelomakkeelle vastasi 10 oppilasta, ja saatu palaute oli pääosin positiivista. Saatujen palautteiden sekä hyvinvointipäivän aikana tehtyjen havaintojen perusteella nuoret ovat kiinnostuneita terveyden edistämiseen liittyvästä sisällöstä sosiaalisen median ja pelien kautta. Kuitenkin nuorista vain kolme oli kiinnostuneita osallistumaan myös itse sisällön jakamiseen ja tuottamiseen projektin Instagram tilillä.
Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan tutkimusta nuorten aamupalatottumuksista ja syistä, jotka johtavat aamiaisen väliin jättämiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen terveyskasvatustapahtuma ravitsemuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lukioikäisten tietoutta aamupalan merkityksestä hyvinvointiin ja oppimiseen, sekä kannustaa terveyttä edistävän aamupalan syömiseen. Toiminnallinen osuus toteutettiin Tapiolan lukion hyvinvointiviikon yhteydessä tietovisan ja keskustelun avulla, sekä Instagramissa jaetun terveelliseen aamupalaan liittyvän sisällön ja oppilaille järjestetyn kuvakilpailun avulla.
Teoreettisen viitekehyksen lähteinä opinnäytetyössä on käytetty kansallisia suosituksia, ohjeistuksia ja tutkimuksia ravitsemuksesta ja aamupalan terveysvaikutuksista. Kaikki toiminnalliseen osuuteen käytetyt materiaalit ja sisällöt pohjautuvat näihin lähteisiin ja ovat opinnäytetyön tekijöiden itse tuottamia.
Opinnäytetyön toteutuksen onnistumista arvioitiin oppilaille jaetun palautelomakkeen vastausten, tietovisan vastausten sekä Instagramin tilin analyysin perusteella. Palautelomakkeelle vastasi 10 oppilasta, ja saatu palaute oli pääosin positiivista. Saatujen palautteiden sekä hyvinvointipäivän aikana tehtyjen havaintojen perusteella nuoret ovat kiinnostuneita terveyden edistämiseen liittyvästä sisällöstä sosiaalisen median ja pelien kautta. Kuitenkin nuorista vain kolme oli kiinnostuneita osallistumaan myös itse sisällön jakamiseen ja tuottamiseen projektin Instagram tilillä.
Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan tutkimusta nuorten aamupalatottumuksista ja syistä, jotka johtavat aamiaisen väliin jättämiseen.