Tilastointitiedon laadun parantaminen Tampereen avosairaanhoidon puhelintyössä
Joronen, Hanni (2022)
Joronen, Hanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072187
Tiivistelmä
Tiedolla johtaminen on noussut viime vuosina tematiikaksi, jonka nähdään ratkaisevan monia julkisen toiminnan haasteita. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on hyväksytty ja tiedolla johtamisen -teema on tunnistettu myös sote-uudistuksen ja sitä edeltävien hankkeiden keskeiseksi kehittämiskohteeksi.
Asiantunteva tietojohtaminen mahdollistaa toiminnan tehostamisen ja palveluiden vaikuttavuuden lisäämisen. Tämän opinnäytetyön kehittämistyön keskiössä oli parantaa sairaanhoitajien tuottaman tilastointitiedon laatua. Kehittämistyö toteutettiin Tampereen avosairaanhoidon terveysasemilla ja kehittämiskohteena oli sairaanhoitajien toteuttama puhelintyön tilastointi. Kehittämistyö toteutettiin konstruktiivista kehittämismallia hyödyntäen ja siinä tuotettiin selkeä ohje tilastointitiedon tuottamiseen.
Kehittämistyön tuloksena tilastointitiedon laatu ja yhdenmukaisuus paranivat. Laadun parantumisesta kertovat paikallisiin tiedolla johtamisen raportteihin päätyvä tieto, kuten myös kansalliseen Avohilmo-rekisteriin siirtyvän tiedon kasvanut määrä. Tilastointitiedon laadun parantumisen lisäksi uudella toimintatavalla ja selkeällä ohjeella oli positiivisia vaikutuksia ammattilaisten työn tekemiseen.
Asiantunteva tietojohtaminen mahdollistaa toiminnan tehostamisen ja palveluiden vaikuttavuuden lisäämisen. Tämän opinnäytetyön kehittämistyön keskiössä oli parantaa sairaanhoitajien tuottaman tilastointitiedon laatua. Kehittämistyö toteutettiin Tampereen avosairaanhoidon terveysasemilla ja kehittämiskohteena oli sairaanhoitajien toteuttama puhelintyön tilastointi. Kehittämistyö toteutettiin konstruktiivista kehittämismallia hyödyntäen ja siinä tuotettiin selkeä ohje tilastointitiedon tuottamiseen.
Kehittämistyön tuloksena tilastointitiedon laatu ja yhdenmukaisuus paranivat. Laadun parantumisesta kertovat paikallisiin tiedolla johtamisen raportteihin päätyvä tieto, kuten myös kansalliseen Avohilmo-rekisteriin siirtyvän tiedon kasvanut määrä. Tilastointitiedon laadun parantumisen lisäksi uudella toimintatavalla ja selkeällä ohjeella oli positiivisia vaikutuksia ammattilaisten työn tekemiseen.