Informaatiokupla kuluttajan näkökulmasta
Anttonen, Sini (2022)
Anttonen, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia informaatiokuplan vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Informaatiokupla on ilmiö, jonka seurauksena käyttäjille näytettävää tietoa ja sisältöä suodatetaan sekä priorisoidaan käyttäjän verkkokäyttäytymisen perusteella. Ilmiön perehdyttiin analysoimalla aiempia tutkimuksia ja tutustumalla Eli Pariserin kirjaan The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from you.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä empirismiä ja toteuttamalla survey haastattelumenetelmällä. Haastattelussa oli pieni otosjoukko, joiden valintaan ei ollut muita kriteerejä kuin aktiivinen sosiaalisen median tai muun palvelun käyttö, jossa informaatiokuplan vaikutukset näkyvät. Käyttäjistä tehtiin anonyymit käyttäjäprofiilit, joissa mainitaan ikä, koulutustausta sekä sen hetkinen ala, jolla työskentelee. Haastattelun tavoitteena oli luoda avointa keskustelua sekä lisätä tietoisuutta informaatiokuplasta. Vastausten avulla analysoitiin ilmiön vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Analysointia tuki haastattelun vastausten visualisointi kuvioiden avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä empirismiä ja toteuttamalla survey haastattelumenetelmällä. Haastattelussa oli pieni otosjoukko, joiden valintaan ei ollut muita kriteerejä kuin aktiivinen sosiaalisen median tai muun palvelun käyttö, jossa informaatiokuplan vaikutukset näkyvät. Käyttäjistä tehtiin anonyymit käyttäjäprofiilit, joissa mainitaan ikä, koulutustausta sekä sen hetkinen ala, jolla työskentelee. Haastattelun tavoitteena oli luoda avointa keskustelua sekä lisätä tietoisuutta informaatiokuplasta. Vastausten avulla analysoitiin ilmiön vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Analysointia tuki haastattelun vastausten visualisointi kuvioiden avulla.