Työnantajaimagon kehittäminen pienyritykselle
Kivinen, Annina (2022)
Kivinen, Annina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli määritellä sivutoimisen pienyrityksen työnantajaimagon muodostumiseen liittyvät tekijät ja luoda toimintasuunnitelma työnantajaimagon kehittämiselle pienyrityksen siirtyessä rekisteröidyksi työnantajaksi. Opinnäytetyössä suoritetaan myös teoriakatsaus työnantajaimagon muodostamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Empiirisen aineiston hankinnassa hyödynnettiin strukturoitua haastattelua, jossa haastateltiin neljää pienyrityksen asiakasta lähettämällä heille verkkopohjaiset kyselylomakkeet. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 100.
Strukturoidun haastattelun lisäksi pienyrityksen yrittäjälle lähetettiin kysely, koskien yrityksen olemassa olevaa työnantajaimagoa. Kyselystä saatujen vastausten pohjalta keskusteltiin yksityiskohtaisemmin yrittäjän tavoitteista koskien yrityksen työnantajaimagon ja liiketoiminnan kehittämistä. Tämän lisäksi työssä havainnointiin muutamien vastaavalla alalla olevien yrityksien toimintaa työnantajaimagon markkinoinnin osalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena määriteltiin kohdeyrityksen työnantajaimagon muodostumiseen liittyvät tekijät ja tehtiin näiden pohjalta ehdotus toimintasuunnitelmasta työnantajaimagon kehittämiseksi. Siirtyessään rekisteröidyksi työnantajaksi yrityksen tulisi panostaa yrityksen työantajaimagoon muodostaen yritykselle työnantajalupauksen, luomalla yritykselle tarinan, markkinoimalla työnantajaimagoa ja rekrytoimalla työntekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Empiirisen aineiston hankinnassa hyödynnettiin strukturoitua haastattelua, jossa haastateltiin neljää pienyrityksen asiakasta lähettämällä heille verkkopohjaiset kyselylomakkeet. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 100.
Strukturoidun haastattelun lisäksi pienyrityksen yrittäjälle lähetettiin kysely, koskien yrityksen olemassa olevaa työnantajaimagoa. Kyselystä saatujen vastausten pohjalta keskusteltiin yksityiskohtaisemmin yrittäjän tavoitteista koskien yrityksen työnantajaimagon ja liiketoiminnan kehittämistä. Tämän lisäksi työssä havainnointiin muutamien vastaavalla alalla olevien yrityksien toimintaa työnantajaimagon markkinoinnin osalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena määriteltiin kohdeyrityksen työnantajaimagon muodostumiseen liittyvät tekijät ja tehtiin näiden pohjalta ehdotus toimintasuunnitelmasta työnantajaimagon kehittämiseksi. Siirtyessään rekisteröidyksi työnantajaksi yrityksen tulisi panostaa yrityksen työantajaimagoon muodostaen yritykselle työnantajalupauksen, luomalla yritykselle tarinan, markkinoimalla työnantajaimagoa ja rekrytoimalla työntekijöitä.