Asiointikanavien käyttäjäkokemus Sarastia Rekry Oy:ssä
Karapalo, Sanni (2022)
Karapalo, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202122399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202122399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiointikanavien käyttäjäkokemus Sarastia Rekry Oy:ssä yrityksessä työskentelevien keikkatyöntekijöiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli selvittää keikkatyöntekijöiden tämän hetkistä tyytyväisyyttä Sarastia Rekry Oy:n asiointikanaviin, sekä niiden käyttökokemuksiin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Sarastia Rekry Oy. Sarastia Rekry Oy on valtakunnallisesti toimiva henkilöstöpalveluratkaisuja tuottava yritys. Yrityksen asiakkaat koostuvat kunnista sekä kuntayhtymistä. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä noin 12000 keikkatyöntekijää, ja tässä työssä selvitetään heidän näkökulmaansa asiointikanavien käyttäjäkokemukseen.
Tässä työssä selvitetään asiointikanavien käyttäjäkokemusta kahden eri menetelmän avulla. Työ on laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä, ja menetelminä käytetään haastattelua ja kyselyä. Tässä työssä haluttiin hyödyntää kahta aineistoa, jotta toimeksiantaja saisi mahdollisimman laajan kokonaiskuvan tutkittavasta aiheesta. Haastattelujen avulla saavutettiin syvällisempää ymmärrystä tutkittavasta aiheesta, jolloin kyselyssä osattiin esittää keikkatyöntekijöille oikeanlaisia kysymyksiä. Työssä haastateltiin neljää Sarastia Rekry Oy:n keikkatyöntekijää, jonka jälkeen toteutettiin kysely. Kysely tavoitti 500 vastaajaa. Haastatteluissa ja kyselyssä nousseiden tulosten perusteella opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Sarastia Rekry Oy:lle kehitysidea keikkatyöntekijöiden ja yrityksen väliseen asiointiin.
Työn tulosten perusteella kehitysidea yritykselle on Chat-palvelu. Haastattelujen ja kyselyn vastauksissa ilmeni, että keikkatyöntekijät kaipasivat nopeaa ja suoraa asiointia Sarastia Rekry Oy:n palveluhenkilöstön kanssa. Kiireellisten asioiden hoitamisessa käytettiin paljon puhelinsoittoa, mutta puhelinsoitto koettiin myös vaivalloiseksi. Chatpalvelun avulla keikkatyönekijät saisivat yritykseen suoran yhteyden ilman puhelinsoittoa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Sarastia Rekry Oy. Sarastia Rekry Oy on valtakunnallisesti toimiva henkilöstöpalveluratkaisuja tuottava yritys. Yrityksen asiakkaat koostuvat kunnista sekä kuntayhtymistä. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä noin 12000 keikkatyöntekijää, ja tässä työssä selvitetään heidän näkökulmaansa asiointikanavien käyttäjäkokemukseen.
Tässä työssä selvitetään asiointikanavien käyttäjäkokemusta kahden eri menetelmän avulla. Työ on laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä, ja menetelminä käytetään haastattelua ja kyselyä. Tässä työssä haluttiin hyödyntää kahta aineistoa, jotta toimeksiantaja saisi mahdollisimman laajan kokonaiskuvan tutkittavasta aiheesta. Haastattelujen avulla saavutettiin syvällisempää ymmärrystä tutkittavasta aiheesta, jolloin kyselyssä osattiin esittää keikkatyöntekijöille oikeanlaisia kysymyksiä. Työssä haastateltiin neljää Sarastia Rekry Oy:n keikkatyöntekijää, jonka jälkeen toteutettiin kysely. Kysely tavoitti 500 vastaajaa. Haastatteluissa ja kyselyssä nousseiden tulosten perusteella opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Sarastia Rekry Oy:lle kehitysidea keikkatyöntekijöiden ja yrityksen väliseen asiointiin.
Työn tulosten perusteella kehitysidea yritykselle on Chat-palvelu. Haastattelujen ja kyselyn vastauksissa ilmeni, että keikkatyöntekijät kaipasivat nopeaa ja suoraa asiointia Sarastia Rekry Oy:n palveluhenkilöstön kanssa. Kiireellisten asioiden hoitamisessa käytettiin paljon puhelinsoittoa, mutta puhelinsoitto koettiin myös vaivalloiseksi. Chatpalvelun avulla keikkatyönekijät saisivat yritykseen suoran yhteyden ilman puhelinsoittoa.