Positiivisen kasvatusotteen avulla ohjaaminen Icehearts työssä
Sipilä, Mikko (2021)
Sipilä, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112374
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli päiväkirjamuotoisen kirjaamisen avulla kehittää kasvattajan työnkuvaa ja ammatillisuutta, parantaa vuorovaikutusta ryhmässä ja ryhmän kanssa sekä tuoda koko työyhteisön käyttöön arjesta nousseita havaintoja ja kehitysehdotuksia. Työ tapahtui Icehearts järjestössä, joka on kolmannen sektorin toimija. Työ Iceheartsissa on liikunnan avulla tehtävää ennalta ehkäisevää lastensuojelutyötä.
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö koostui johdannosta, lähtötilanteen kuvauksesta, päiväkirjaosuudesta sekä pohdinnasta ja johtopäätöksistä. Päiväkirjavaihe koostui viikkotavoitteiden luomisesta, päivittäin tapahtuvasta työn raportoinnista ja viikon lopussa tehdystä viikkoanalyysistä, joka sisälsi yhteenvedon viikosta, syventävän teoria-osuuden viikon aikana työstä esiin nousseesta teemasta ja pohdintaa teorian muovaamisesta omaan toimintaan.
Työn viitekehyksenä oli positiivisen kasvatusotteen vaaliminen sekä hyvän huomaaminen. Työstä nousevia teemoja olivat vuorovaikutus, läsnäolo, kiintymyssuhde, luottamus, huumori, motivaatio, kohtaaminen, kilpailu sekä itsetunto.
Työstä nousevat opit ja havainnot olivat yksittäin pieniä kasvatukseen, kohtaamiseen, vuorovaikutukseen, joukkueurheiluun, työn suunnitelmallisuuteen tai työssä jaksamiseen liittyviä asioita, mutta nämä voivat yhteenvedon, kertyneen opin sekä tehtyjen muutoksien jälkeen aiheuttaa arjessa pidemmällä aikavälillä suurta ja merkityksellistä toiminnan kehittymistä. Nämä havainnot ja opit ovat Icehearts ry:n käytössä, ja työn kokonaistuotosta voidaan hyödyntää aloittelevan kasvattajan perehdyttämisessä arki-työn hahmottamisen tukena sekä pidempään työtä tehneiden kasvattajien työn peilaamisen välineenä. The purpose of this Bachelor`s thesis was develop the educator`s job description and professionalism through diary-based recording, to improve interaction in and with the group, and to make observations and development suggestions from everyday life available to the entire work community. The thesis took place in the organization Icehearts, which is a third sector actor. Icehearts is a preventive child care method that is based on sport.
This thesis consisted of an introduction, a description of the initial situation, a diary phase, as well as a reflection and a conlusion. The diary phase consisted of creating weekly aims, daily work reporting and a weekly analysis at the end of the week, which included a summary of the week, an in-depth theoretical part on the topic that emerged from the work during the week and reflectioin on shaping the theory into own work.
The frame of reference for the thesis was to nurture a positive education approach and to notice the good. The emerging themes from the diary were interaction, presence, affection, trust, humor, motivation, encounter and self-esteem.
The learns and observations that emerge from thesis were individually small issues related to upbringing, encounters, interactions, team sports, work planning or coping at work, but these can lead to large and significant developments in everyday life after the summary, accumulated learning and changes. These findings and lessons are available used by the Icehearts, and the total output of the thesis can be utilized in introducing the novice educator to support the perception of everyday work and as a tool for mirroring the work of educators who have worked for a longer period.
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö koostui johdannosta, lähtötilanteen kuvauksesta, päiväkirjaosuudesta sekä pohdinnasta ja johtopäätöksistä. Päiväkirjavaihe koostui viikkotavoitteiden luomisesta, päivittäin tapahtuvasta työn raportoinnista ja viikon lopussa tehdystä viikkoanalyysistä, joka sisälsi yhteenvedon viikosta, syventävän teoria-osuuden viikon aikana työstä esiin nousseesta teemasta ja pohdintaa teorian muovaamisesta omaan toimintaan.
Työn viitekehyksenä oli positiivisen kasvatusotteen vaaliminen sekä hyvän huomaaminen. Työstä nousevia teemoja olivat vuorovaikutus, läsnäolo, kiintymyssuhde, luottamus, huumori, motivaatio, kohtaaminen, kilpailu sekä itsetunto.
Työstä nousevat opit ja havainnot olivat yksittäin pieniä kasvatukseen, kohtaamiseen, vuorovaikutukseen, joukkueurheiluun, työn suunnitelmallisuuteen tai työssä jaksamiseen liittyviä asioita, mutta nämä voivat yhteenvedon, kertyneen opin sekä tehtyjen muutoksien jälkeen aiheuttaa arjessa pidemmällä aikavälillä suurta ja merkityksellistä toiminnan kehittymistä. Nämä havainnot ja opit ovat Icehearts ry:n käytössä, ja työn kokonaistuotosta voidaan hyödyntää aloittelevan kasvattajan perehdyttämisessä arki-työn hahmottamisen tukena sekä pidempään työtä tehneiden kasvattajien työn peilaamisen välineenä.
This thesis consisted of an introduction, a description of the initial situation, a diary phase, as well as a reflection and a conlusion. The diary phase consisted of creating weekly aims, daily work reporting and a weekly analysis at the end of the week, which included a summary of the week, an in-depth theoretical part on the topic that emerged from the work during the week and reflectioin on shaping the theory into own work.
The frame of reference for the thesis was to nurture a positive education approach and to notice the good. The emerging themes from the diary were interaction, presence, affection, trust, humor, motivation, encounter and self-esteem.
The learns and observations that emerge from thesis were individually small issues related to upbringing, encounters, interactions, team sports, work planning or coping at work, but these can lead to large and significant developments in everyday life after the summary, accumulated learning and changes. These findings and lessons are available used by the Icehearts, and the total output of the thesis can be utilized in introducing the novice educator to support the perception of everyday work and as a tool for mirroring the work of educators who have worked for a longer period.