Valmennuksella kohti ihmiskeskeistä digitaalista kuntaa : Kuopion kaupungin henkilöstön näkemyksiä Ihmiskeskeinen Digitaalinen Kunta-hankkeen valmennuksesta
Ryynänen, Heikki (2022)
Ryynänen, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162519
Tiivistelmä
Tämän laadullisen soveltavan tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi Ihmiskeskeinen Digitaalinen Kunta-hanke. Tarkoituksena oli selvittää, millaista arvoa IDK-hankkeen valmennuksella on saatu tuotettua ja miten etätoteutus on soveltunut valmennukseen. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää valmennukseen osallistunutta Kuopion kaupungin työntekijää.
Tutkimuksen tuloksissa nousee esiin, että valmennukseen osallistuneet näkevät osaamisensa kasvaneen uusien menetelmien ja työvälineiden oppimisen myötä. Valmennuksen monialaisuus on mahdollistanut vertaisoppimisen, jonka myötä käsitys kaupungin palvelutarjonnasta, sekä omaan työhön liittyvistä haasteista ja ratkaisuista ovat laajentuneet. Henkilöstön kasvaneen osaamisen myötä valmennuksen nähtiin luovan välillisesti arvoa myös kuntalaisille laadukkaiden ja saavuttavien digitaalisten palveluiden muodossa. Etätoteutuksen nähtiin soveltuneen valmennukseen hyvin ja mahdollistaneen tavoitteellisen toiminnan. Etätoteutuksen etuina nähtiin sen joustavuus, saavutettavuus, sekä tehokkuus ja mahdollisina haittoina sen keskittymistä ja vuorovaikutusta heikentävä vaikutus.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että monialaisella ja vuorovaikutuksellisella valmennuksella on pystytty laajentamaan valmennukseen osallistuneiden näkemystä kaupungin palveluntarjonnasta sekä luomaan osaamista ja väyliä toimialarajat ylittävien palveluiden tuottamiseen. Etätoteutus mahdollistaa tavoitteellisen toiminnan ja uuden oppimisen, mutta pitkäkestoisessa työskentelyssä kaivataan kuitenkin lopulta muiden läsnäoloa ja kasvokkaista vuorovaikutusta.
Tutkimuksen tuloksissa nousee esiin, että valmennukseen osallistuneet näkevät osaamisensa kasvaneen uusien menetelmien ja työvälineiden oppimisen myötä. Valmennuksen monialaisuus on mahdollistanut vertaisoppimisen, jonka myötä käsitys kaupungin palvelutarjonnasta, sekä omaan työhön liittyvistä haasteista ja ratkaisuista ovat laajentuneet. Henkilöstön kasvaneen osaamisen myötä valmennuksen nähtiin luovan välillisesti arvoa myös kuntalaisille laadukkaiden ja saavuttavien digitaalisten palveluiden muodossa. Etätoteutuksen nähtiin soveltuneen valmennukseen hyvin ja mahdollistaneen tavoitteellisen toiminnan. Etätoteutuksen etuina nähtiin sen joustavuus, saavutettavuus, sekä tehokkuus ja mahdollisina haittoina sen keskittymistä ja vuorovaikutusta heikentävä vaikutus.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että monialaisella ja vuorovaikutuksellisella valmennuksella on pystytty laajentamaan valmennukseen osallistuneiden näkemystä kaupungin palveluntarjonnasta sekä luomaan osaamista ja väyliä toimialarajat ylittävien palveluiden tuottamiseen. Etätoteutus mahdollistaa tavoitteellisen toiminnan ja uuden oppimisen, mutta pitkäkestoisessa työskentelyssä kaivataan kuitenkin lopulta muiden läsnäoloa ja kasvokkaista vuorovaikutusta.