TIETOKONEPELIT OPETUS -JA HYÖTYKÄYTÖSSÄ
Heikkinen, Sami (2008)
Heikkinen, Sami
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221477
Tiivistelmä
Tietokonepelien pelaaminen on viihdemuoto jota on harvoin tutkittu, mutta joka vaikuttaa nykypäivänä usean
ihmisen elämään. Pelityyppejä on useita, ja eräs pelityyppi on opetuspelit, jotka pyrkivät opettamaan pelaajaa sekoittamalla
viihteellisen peliympäristön ja arvokkaan tiedon. Erilaisia opetuspelejä voidaan suunnitella käytettäviksi
esim. kouluissa, politiikassa tai terveydenhoidossa.
Pelisuunnittelu on monivaiheinen prosessi, joka vaatii suunnittelijalta tietokonepelien hyvien ja huonojen puolien
tutkimista, ja hyvää luomiskykyä. Pelisuunnitteluun kuuluvat mm. opetuspelien vaatimusten, tavoitteiden ja kohderyhmän
määrittäminen sekä tarinan ja pelimekaniikan suunnittelu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tietokonepelien opetusmahdollisuuksia ja hyötyjä pelaajalle, sekä kartoittaa
opetuspelien historiaa ja nykytilannetta. Työssä tarkasteltiin myös pelisuunnittelun teoriaa ja suunnitteluprosessin
eri vaiheita ja tavoitteita sekä pelien hyötyjä eri käyttöympäristöissä. Työssä analysoitiin myös erilaisten pelien
ominaisuuksia ja kehitettiin niiden pohjalta uusia ideoita omaan pelisuunnitelmaan.
Työn loppuosa keskittyy oman pelisuunnitelman toteuttamiseen hyödyntäen edellä tutkittua tietoa. Pelisuunnitelmassa
on noudatettu nykyisen pelisuunnittelun sääntöjä ja vaiheita. Lopputuloksena syntyi suunnitelma moninpelattavalle
opetuspelille, jonka tarkoituksena on opettaa pelaajille tietoa eläimistä ja maantiedosta, mutta myös
tarjota viihtyisä pelikokemus.
ihmisen elämään. Pelityyppejä on useita, ja eräs pelityyppi on opetuspelit, jotka pyrkivät opettamaan pelaajaa sekoittamalla
viihteellisen peliympäristön ja arvokkaan tiedon. Erilaisia opetuspelejä voidaan suunnitella käytettäviksi
esim. kouluissa, politiikassa tai terveydenhoidossa.
Pelisuunnittelu on monivaiheinen prosessi, joka vaatii suunnittelijalta tietokonepelien hyvien ja huonojen puolien
tutkimista, ja hyvää luomiskykyä. Pelisuunnitteluun kuuluvat mm. opetuspelien vaatimusten, tavoitteiden ja kohderyhmän
määrittäminen sekä tarinan ja pelimekaniikan suunnittelu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tietokonepelien opetusmahdollisuuksia ja hyötyjä pelaajalle, sekä kartoittaa
opetuspelien historiaa ja nykytilannetta. Työssä tarkasteltiin myös pelisuunnittelun teoriaa ja suunnitteluprosessin
eri vaiheita ja tavoitteita sekä pelien hyötyjä eri käyttöympäristöissä. Työssä analysoitiin myös erilaisten pelien
ominaisuuksia ja kehitettiin niiden pohjalta uusia ideoita omaan pelisuunnitelmaan.
Työn loppuosa keskittyy oman pelisuunnitelman toteuttamiseen hyödyntäen edellä tutkittua tietoa. Pelisuunnitelmassa
on noudatettu nykyisen pelisuunnittelun sääntöjä ja vaiheita. Lopputuloksena syntyi suunnitelma moninpelattavalle
opetuspelille, jonka tarkoituksena on opettaa pelaajille tietoa eläimistä ja maantiedosta, mutta myös
tarjota viihtyisä pelikokemus.