Sävelistä arjelle siivet – Joka varhaiskasvattajan musiikkikansio
Lempiäinen, Laura; Kauppi, Mari (2013)
Lempiäinen, Laura
Kauppi, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli 3–6-vuotiaiden lasten musiikkikasvatus varhaiskas-vatuksessa ja sen toteuttaminen päivähoidon arjessa. Tarkoituksena oli kannustaa kasvattajia musiikin käyttöön päivähoidossa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui joka varhaiskasvattajan musiikkikansio.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lähteistä, jotka käsittelevät varhaiskasvatusta, musiikkikasvatusta, musiikin vaikutuksia lapseen ja lapsen musiikillista kehitystä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Haastateltavina olivat varhaisiän musiikkikasvatuksen lehtori Lappeenrannan musiikkiopistosta sekä kaksi lastentarhanopettajaa lappeenrantalaisista päiväkodeista. Lisäksi heidän toteuttamaansa musiikkikasvatusta havainnoitiin yhden päivän ajan.
Musiikkikansio sisältää keskeisiä asioita varhaisiän musiikkikasvatuksen sisäl-töalueista, musiikkisanaston, vinkkejä arjen musisointiin päivähoidossa, keinoja toimivan musiikkituokion rakentamiseen sekä uuden laulun opettamiseen lapsille, perusasioita rytmi- ja kehosoittimista sekä muutamia esimerkkilauluja. Musiikkikansio on koottu aineistonkeruusta saatujen tietojen ja työn tekijöiden omien kokemusten pohjalta. Joka varhaiskasvattajan musiikkikansion on tarkoitus jäädä ainakin yhteistyöpäiväkotien käyttöön.
Musiikki on tärkeä osa päivähoidon arkea, ja sillä on suuri vaikutus lapsen kehitykseen. Varhaiskasvatussuunnitelmassakin yhtenä sisältöalueena on esteettinen orientaatio, johon sisältyy muiden taiteen ilmaisumuotojen lisäksi musiikki. Tämä työ on ajankohtainen ja tärkeä, koska sosionomin (AMK) koulu-tukseen sisältyy melko vähän musiikkikasvatuksen opintoja.
Tähän opinnäytetyöhön liittyvä jatkoaihe voisi olla vain yhteen musiikin sisältöalueeseen keskittyminen (esimerkiksi musiikkiliikunta, draama tai rytmittely). Näistä menetelmistä voisi koota esimerkiksi materiaalikansion. Li-säksi jatkotutkimuksen voisi tehdä siitä, miten musiikki vaikuttaa johonkin yhteen lapsen kehityksen osa-alueeseen, esimerkiksi kognitiiviseen kehitykseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lähteistä, jotka käsittelevät varhaiskasvatusta, musiikkikasvatusta, musiikin vaikutuksia lapseen ja lapsen musiikillista kehitystä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Haastateltavina olivat varhaisiän musiikkikasvatuksen lehtori Lappeenrannan musiikkiopistosta sekä kaksi lastentarhanopettajaa lappeenrantalaisista päiväkodeista. Lisäksi heidän toteuttamaansa musiikkikasvatusta havainnoitiin yhden päivän ajan.
Musiikkikansio sisältää keskeisiä asioita varhaisiän musiikkikasvatuksen sisäl-töalueista, musiikkisanaston, vinkkejä arjen musisointiin päivähoidossa, keinoja toimivan musiikkituokion rakentamiseen sekä uuden laulun opettamiseen lapsille, perusasioita rytmi- ja kehosoittimista sekä muutamia esimerkkilauluja. Musiikkikansio on koottu aineistonkeruusta saatujen tietojen ja työn tekijöiden omien kokemusten pohjalta. Joka varhaiskasvattajan musiikkikansion on tarkoitus jäädä ainakin yhteistyöpäiväkotien käyttöön.
Musiikki on tärkeä osa päivähoidon arkea, ja sillä on suuri vaikutus lapsen kehitykseen. Varhaiskasvatussuunnitelmassakin yhtenä sisältöalueena on esteettinen orientaatio, johon sisältyy muiden taiteen ilmaisumuotojen lisäksi musiikki. Tämä työ on ajankohtainen ja tärkeä, koska sosionomin (AMK) koulu-tukseen sisältyy melko vähän musiikkikasvatuksen opintoja.
Tähän opinnäytetyöhön liittyvä jatkoaihe voisi olla vain yhteen musiikin sisältöalueeseen keskittyminen (esimerkiksi musiikkiliikunta, draama tai rytmittely). Näistä menetelmistä voisi koota esimerkiksi materiaalikansion. Li-säksi jatkotutkimuksen voisi tehdä siitä, miten musiikki vaikuttaa johonkin yhteen lapsen kehityksen osa-alueeseen, esimerkiksi kognitiiviseen kehitykseen.