Digitaalisen palvelun elinkaarianalyysi Hiilijalanjälkilaskenta Kuopion Eläinpuiston verkkopalvelulle
Pohjonen, Alma (2022)
Pohjonen, Alma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232789
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin digitaalisen palvelun hiilijalanjälkeä elinkaarianalyysimetodin avulla. Elinkaarianalyysi tehtiin Kuopion Eläinpuiston verkkopalvelulle, johon kuuluu verkkosivusto, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Opinnäytetyön toimeksiantaja on verkkopalvelun tuottaja Hurry Oy. Työssä pohdittiin myös hiilijalanjäljen pienentämismahdollisuuksia.
Elinkaarianalyysissa mukailtiin ISO 14040- ja 14044-standardien ohjeita. Inventaarioanalyysi koottiin Hurrylta SimaPro Collect ohjelmistolla tehdyn kyselyn avulla. Elinkaarimallinnus ja hiilijalanjälkilaskenta toteutettiin SimaPro-ohjelmiston avulla. Tutkimuksessa keskityttiin verkkopalvelun tuottamisen ja kulutuksen hiilijalanjälkeen. Verkkosivun kulutusprofiili laskettiin kahdelle eri ajanjaksolle, kolmelle kuukaudelle ja yhdelle sesonkiviikolle. Kolmen kuukauden tarkastelujaksoksi valittiin heinä-, elo- ja syyskuu, ja sesonkiviikoksi heinäkuun toinen viikko.
Kuopion Eläinpuiston verkkosivun ja mobiilisovelluksen kolmen kuukauden hiilijalanjäljeksi saatiin 1 900 kg CO2e. Suurimmat päästöt muodostuvat verkkosivuston ja mobiilisovelluksen tuottamisesta. Käytönaikaiset päästöt ovat huomattavasti tuotantoa pienemmät. Yrityksen on mahdollista pienentää digitaalisen palvelun hiilijalanjälkeä ostamalla uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua sähköä ja kompensoimalla syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä
Elinkaarianalyysissa mukailtiin ISO 14040- ja 14044-standardien ohjeita. Inventaarioanalyysi koottiin Hurrylta SimaPro Collect ohjelmistolla tehdyn kyselyn avulla. Elinkaarimallinnus ja hiilijalanjälkilaskenta toteutettiin SimaPro-ohjelmiston avulla. Tutkimuksessa keskityttiin verkkopalvelun tuottamisen ja kulutuksen hiilijalanjälkeen. Verkkosivun kulutusprofiili laskettiin kahdelle eri ajanjaksolle, kolmelle kuukaudelle ja yhdelle sesonkiviikolle. Kolmen kuukauden tarkastelujaksoksi valittiin heinä-, elo- ja syyskuu, ja sesonkiviikoksi heinäkuun toinen viikko.
Kuopion Eläinpuiston verkkosivun ja mobiilisovelluksen kolmen kuukauden hiilijalanjäljeksi saatiin 1 900 kg CO2e. Suurimmat päästöt muodostuvat verkkosivuston ja mobiilisovelluksen tuottamisesta. Käytönaikaiset päästöt ovat huomattavasti tuotantoa pienemmät. Yrityksen on mahdollista pienentää digitaalisen palvelun hiilijalanjälkeä ostamalla uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua sähköä ja kompensoimalla syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä