Virtsarakon kestokatetrointi - Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Laamanen, Katja (2022)
Laamanen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tukea hoitotyön opiskelijoiden virtsateiden kestokatetroinnin käytännön oppimista opetusvideoiden avulla. Tavoitteena oli, että hoitotyönopiskelijat osaavat toteuttaa kestokatetroinnin oikeaoppisesti, aseptisesti, turvallisesti ja näyttöön perustuvan tiedon mukaisesti. Tehtävänä oli tuottaa ajankohtaiset, selkeät ja näyttöön perustuvat opetusvideot virtsateiden kestokatetroinnista Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden käyttöön.
Virtsarakon kestokatetrointi on yleisimpiä hoitotyön menetelmiä, ja näin ollen se kuuluu jokaisen hoitajan keskeisimpiin kliinisiin taitoihin. Hoitotoimenpiteen lisäksi katetrointia käytetään myös tutkimustoimenpiteenä. Opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen koottiin tärkeimmät aiheet, jotka hoitotyönopiskelijan tulee tietää ennen virtsateiden kestokatetroinnin toteuttamista. Näitä aiheita ovat muun muassa miehen ja naisen virtsateiden anatomia, kestokatetroinnin riskit sekä kestokatetroinnin syyt.
Jatkokehittämisideana videoiden yhteyteen voitaisiin kehittää tehtäväpaketti, jossa videoiden katsomisen aikana katsojaa osallistetaan erillisillä tehtävillä. Tällä tavoin oppimista voitaisiin syventää entisestään ja videoista saattaisi jäädä mieleen myös pienetkin seikat. Opetusvideoiden hyödyllisyyttä hoitotyössä voitaisiin tutkia, sekä työn pohjalta voitaisiin toteuttaa tutkimus katetroinnin toteutustavoista esimerkiksi hoitokodeissa. Näin saataisiin tietoa, kuinka katetrointia toteutetaan ja ovatko toimintatavat muuttuneet.
Virtsarakon kestokatetrointi on yleisimpiä hoitotyön menetelmiä, ja näin ollen se kuuluu jokaisen hoitajan keskeisimpiin kliinisiin taitoihin. Hoitotoimenpiteen lisäksi katetrointia käytetään myös tutkimustoimenpiteenä. Opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen koottiin tärkeimmät aiheet, jotka hoitotyönopiskelijan tulee tietää ennen virtsateiden kestokatetroinnin toteuttamista. Näitä aiheita ovat muun muassa miehen ja naisen virtsateiden anatomia, kestokatetroinnin riskit sekä kestokatetroinnin syyt.
Jatkokehittämisideana videoiden yhteyteen voitaisiin kehittää tehtäväpaketti, jossa videoiden katsomisen aikana katsojaa osallistetaan erillisillä tehtävillä. Tällä tavoin oppimista voitaisiin syventää entisestään ja videoista saattaisi jäädä mieleen myös pienetkin seikat. Opetusvideoiden hyödyllisyyttä hoitotyössä voitaisiin tutkia, sekä työn pohjalta voitaisiin toteuttaa tutkimus katetroinnin toteutustavoista esimerkiksi hoitokodeissa. Näin saataisiin tietoa, kuinka katetrointia toteutetaan ja ovatko toimintatavat muuttuneet.