Perehdytyskansion suunnittelu ja luonti lasten vastaanoton tarpeisiin
Hovi, Roman (2021)
Hovi, Roman
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232804
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhtenäinen ja laadukas perehdytyskansio sijaishuollon parissa työskenteleville. Uusi ja päivitetty perehdytyskansio on osa laajempaa perehdytyssuunnitelmaa Helsingin kaupungin Oulunkylän perhekuntoutuskeskuksen lasten vastaanotto-osastojen henkilöstölle.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osa on teoreettinen ja se syventyy tarkastelemaan perehdyttämistä ja sen merkitystä organisaatioille sekä yksilöille. Työn toinen osio on tutkimuksellinen ja se keskittyy perehdyttämisen kehittämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin muun muassa haastatteluilla sekä avoimilla lomakekyselyillä. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi on aineistopohjainen analyysin muoto, jossa tulkinta tapahtuu aineistosta saadun datan perusteella. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kaksi keskeistä johtopäätöstä: 1) hyvän perehdytysoppaan tulee antaa selkeä kuva työtehtävistä tai konkreettisesta työstä yksikössä ja 2) perehdytyksen on oltava suunnitelmallista, koska vain siten voidaan taata perehdytysprosessin tasalaatuisuus. Tasalaatuisuudella varmistetaan tiedon siirtymistä konkreettisten toimien, materiaalien ja hyvän ohjauksen kautta. Tutkimuksessa nousi kehittämiskohteiksi neljä näkökohtaa. Ensimmäisenä oli perehdytyskäytänteiden vakiinnuttaminen, toisena vastuun- ja työnjako, kolmantena perehdytysmateriaalien sisältö sekä neljäntenä yhteistyön lisääminen eri toimijoiden välille.
Opinnäytetyön konkreettinen tuotos, uusi perehdytyskansio, pohjautuu tutkimusosiossa esille nousseisiin teemoihin tuoden esiin onnistuneen perehdyttämisen keskeiset elementit. Perehdyttämismateriaali on jaoteltu asiasisällöllisesti tärkeysjärjestykseen, visuaalisesti helposti lähestyttäväksi sekä helppolukuiseksi. Keskeisiksi teemoiksi nousivat alan käsitteet, työssä tarvittavat työskentelymallit sekä arjen työkäytännöt. Uusi perehdytyskansio tukee perehdytysprosessin johdonmukaisuutta, laatua ja yhtenäisyyttä ja se huomioi myös lastensuojelun erityispiirteitä.
Tämän opinnäytetyön alateemoja ovat muun muassa työn laatu, perehdyttämisen organisointi, erilaiset oppimistavat sekä lastensuojelu.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osa on teoreettinen ja se syventyy tarkastelemaan perehdyttämistä ja sen merkitystä organisaatioille sekä yksilöille. Työn toinen osio on tutkimuksellinen ja se keskittyy perehdyttämisen kehittämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin muun muassa haastatteluilla sekä avoimilla lomakekyselyillä. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi on aineistopohjainen analyysin muoto, jossa tulkinta tapahtuu aineistosta saadun datan perusteella. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kaksi keskeistä johtopäätöstä: 1) hyvän perehdytysoppaan tulee antaa selkeä kuva työtehtävistä tai konkreettisesta työstä yksikössä ja 2) perehdytyksen on oltava suunnitelmallista, koska vain siten voidaan taata perehdytysprosessin tasalaatuisuus. Tasalaatuisuudella varmistetaan tiedon siirtymistä konkreettisten toimien, materiaalien ja hyvän ohjauksen kautta. Tutkimuksessa nousi kehittämiskohteiksi neljä näkökohtaa. Ensimmäisenä oli perehdytyskäytänteiden vakiinnuttaminen, toisena vastuun- ja työnjako, kolmantena perehdytysmateriaalien sisältö sekä neljäntenä yhteistyön lisääminen eri toimijoiden välille.
Opinnäytetyön konkreettinen tuotos, uusi perehdytyskansio, pohjautuu tutkimusosiossa esille nousseisiin teemoihin tuoden esiin onnistuneen perehdyttämisen keskeiset elementit. Perehdyttämismateriaali on jaoteltu asiasisällöllisesti tärkeysjärjestykseen, visuaalisesti helposti lähestyttäväksi sekä helppolukuiseksi. Keskeisiksi teemoiksi nousivat alan käsitteet, työssä tarvittavat työskentelymallit sekä arjen työkäytännöt. Uusi perehdytyskansio tukee perehdytysprosessin johdonmukaisuutta, laatua ja yhtenäisyyttä ja se huomioi myös lastensuojelun erityispiirteitä.
Tämän opinnäytetyön alateemoja ovat muun muassa työn laatu, perehdyttämisen organisointi, erilaiset oppimistavat sekä lastensuojelu.