Kehollisia voimavaroja vahvistavat videot osana kriisityötä
Tuomivaara, Sini-Maria (2022)
Tuomivaara, Sini-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202242829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202242829
Tiivistelmä
Psyykkinen kriisi syntyy, kun ihminen kohtaa järkyttävän tapahtuman, jota hän ei pysty ymmärtämään tai hallitsemaan. Kriisi horjuttaa ihmisen turvallisuuden tunnetta, ja se vaikuttaa paitsi psyykkisesti myös fyysisesti. Mielen myllerykseen liittyy voimakas kehollinen stressireaktio. Kriistyössä lähtökohtana on ihmisten tukeminen ja heidän voimavarojensa vahvistaminen, jotta he selviytyisivät järkyttävässä tilanteessa. Kehollisuus ja keholliset voimavarat ovat usein alikäytetty resurssi, ja siksi tässä opinnäytetyössä on haluttu kehittää kriisityötä kehollisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi MIELI ry:n SOS-kriisikeskus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, tuottaa ja arvioida kehollisia voimavaroja vahvistavia videoita. Videot oli tarkoitettu niin kriisityön asiakkaiden, vapaaehtoisten kriisiauttajien kuin kriisityöntekijöiden käyttöön. Tässä opinnäytetyössä kriisityöntekijät arvioivat videoita ja niiden harjoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kriisityötä tuomalla kehollisia menetelmiä saataville videoiden muodossa. Tavoitteena oli tarjota kriisityöntekijöille omaan ja asiakaskäyttöön toimivia kehollisia harjoituksia käyttökelpoisessa muodossa.
Opinnäytetyö oli työelämän kehittämistyö ja se muodostui videoista sekä kirjallisesta osuudesta. Valmiit videot on julkaistu YouTubessa, ja niihin on linkki tämän työn yhteydessä. Opinnäytetyön tietoperusta ja videoiden sisällön suunnittelu pohjautui psyykkisten kriisien, kriisityön, tanssi-liiketerapian ja sensomotorisen psykoterapian teorioihin. Tietoa videoiden suunnittelua varten kerättiin myös kriisityöntekijöiltä verkkokyselyn muodossa. Valmiiden videoiden käyttökelpoisuuden ja harjoitusten toimivuuden arviointia varten kriisityöntekijöiltä pyydettiin palautetta verkkokyselyn muodossa.
Palautteen mukaan videoiden harjoitukset toimivat hyvin kriisityöntekijöiden omassa käytössä. Toimivuutta itselleen vastaajat perustelivat muun muassa sillä, että ne palauttivat tässä ja nyt -hetkeen, rentouttivat, rauhoittivat mieltä ja energisoivat oloa. Asiakkaille harjoitukset myös arveltiin toimiviksi, mutta vain muutama kriisityöntekijä oli ohjannut asiakkaita videoiden pariin tai tehnyt harjoituksia yhdessä asiakkaan kanssa. Videoita pidettiin käyttökelpoisina kriisityössä. Videoiden käyttäminen asiakastyössä sekä kriisityöntekijöiden ja vapaaehtoisten kriisiauttajien oman hyvinvoinnin edistämisessä jatkossa jää työelämäkumppanin vastuulle.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi MIELI ry:n SOS-kriisikeskus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, tuottaa ja arvioida kehollisia voimavaroja vahvistavia videoita. Videot oli tarkoitettu niin kriisityön asiakkaiden, vapaaehtoisten kriisiauttajien kuin kriisityöntekijöiden käyttöön. Tässä opinnäytetyössä kriisityöntekijät arvioivat videoita ja niiden harjoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kriisityötä tuomalla kehollisia menetelmiä saataville videoiden muodossa. Tavoitteena oli tarjota kriisityöntekijöille omaan ja asiakaskäyttöön toimivia kehollisia harjoituksia käyttökelpoisessa muodossa.
Opinnäytetyö oli työelämän kehittämistyö ja se muodostui videoista sekä kirjallisesta osuudesta. Valmiit videot on julkaistu YouTubessa, ja niihin on linkki tämän työn yhteydessä. Opinnäytetyön tietoperusta ja videoiden sisällön suunnittelu pohjautui psyykkisten kriisien, kriisityön, tanssi-liiketerapian ja sensomotorisen psykoterapian teorioihin. Tietoa videoiden suunnittelua varten kerättiin myös kriisityöntekijöiltä verkkokyselyn muodossa. Valmiiden videoiden käyttökelpoisuuden ja harjoitusten toimivuuden arviointia varten kriisityöntekijöiltä pyydettiin palautetta verkkokyselyn muodossa.
Palautteen mukaan videoiden harjoitukset toimivat hyvin kriisityöntekijöiden omassa käytössä. Toimivuutta itselleen vastaajat perustelivat muun muassa sillä, että ne palauttivat tässä ja nyt -hetkeen, rentouttivat, rauhoittivat mieltä ja energisoivat oloa. Asiakkaille harjoitukset myös arveltiin toimiviksi, mutta vain muutama kriisityöntekijä oli ohjannut asiakkaita videoiden pariin tai tehnyt harjoituksia yhdessä asiakkaan kanssa. Videoita pidettiin käyttökelpoisina kriisityössä. Videoiden käyttäminen asiakastyössä sekä kriisityöntekijöiden ja vapaaehtoisten kriisiauttajien oman hyvinvoinnin edistämisessä jatkossa jää työelämäkumppanin vastuulle.