Etätyön vaikutus palveluasiantuntijan tehokkuuteen ja suorituskykyyn
Virtanen, Taija (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Virtanen, Taija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012982
Tiivistelmä
Työn aiheena oli tutkia etätyön vaikutusta palveluasiantuntijan tehokkuuteen ja suorituskykyyn. Opinnäytetyö tehtiin Yritys X:lle, joka on palveluyritys ja tarjoaa yrityksille sekä kuluttajille ratkaisuja koko luotonhallinnan elinkaarelta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää etätyöpilotin avulla, onko etätyöllä vaikutusta työn tehokkuuteen ja suorituskykyyn verrattuna toimistolla tehtyyn työhön nähden.
Tutkimus toteutettiin tilastollisena eli kvantitatiivisena tutkimuksena tutkimalla etätyöpilottiin osallistuneita kymmentä henkilöä, kahdeksan viikon ajalla. Tutkimusaineisto kerättiin toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmän tuottamilta raporteilta. Raportit kertoivat työpäivän tehokkuudesta ja suorituskyvystä ja antoivat tuloksia siitä, kuinka paljon kontakteja hoidettiin työpäivän aikana, kuinka kauan kontaktin käsittely kesti ja kauanko työpäivästä käytettiin aikaa kontaktien hoitamiseen. Raportteja hyödynnettiin niin kokonais- kuin yksilötasolla, vertaamalla etätyöpäivien tehokkuutta toimistolla tehtyihin työpäiviin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että etätyöpäivien aikana tehokkuus ja suorituskyky olivat parempia kohderyhmällä kokonaisuudessaan. Tietyillä mittareilla, kuten kuinka paljon kontakteja tunnissa käsiteltiin ja kontaktien käsittelyaika, olivat tulokset kohderyhmästä yksilötasolla joillakin heikommat etätyöpäivän aikana. Kohderyhmän yksilötasolla kaikilla tulokset paranivat etätyössä kontaktien kokonaismäärässä sekä työpäivästä käytetty aika työntekoon etätyöpäivän aikana.
Etätyötä suositellaan jatkettavaksi kohdeyrityksessä. Palveluasiantuntijoilla olisi hyvä olla myös mahdollisuus itse päättää etätyöpäivien määrästä. Etätyön tekemisessä tulisi jatkossa ottaa huomioon johtamis- ja ohjaamisnäkökulma sekä työhyvinvoinnilliset asiat.
Tutkimus toteutettiin tilastollisena eli kvantitatiivisena tutkimuksena tutkimalla etätyöpilottiin osallistuneita kymmentä henkilöä, kahdeksan viikon ajalla. Tutkimusaineisto kerättiin toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmän tuottamilta raporteilta. Raportit kertoivat työpäivän tehokkuudesta ja suorituskyvystä ja antoivat tuloksia siitä, kuinka paljon kontakteja hoidettiin työpäivän aikana, kuinka kauan kontaktin käsittely kesti ja kauanko työpäivästä käytettiin aikaa kontaktien hoitamiseen. Raportteja hyödynnettiin niin kokonais- kuin yksilötasolla, vertaamalla etätyöpäivien tehokkuutta toimistolla tehtyihin työpäiviin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että etätyöpäivien aikana tehokkuus ja suorituskyky olivat parempia kohderyhmällä kokonaisuudessaan. Tietyillä mittareilla, kuten kuinka paljon kontakteja tunnissa käsiteltiin ja kontaktien käsittelyaika, olivat tulokset kohderyhmästä yksilötasolla joillakin heikommat etätyöpäivän aikana. Kohderyhmän yksilötasolla kaikilla tulokset paranivat etätyössä kontaktien kokonaismäärässä sekä työpäivästä käytetty aika työntekoon etätyöpäivän aikana.
Etätyötä suositellaan jatkettavaksi kohdeyrityksessä. Palveluasiantuntijoilla olisi hyvä olla myös mahdollisuus itse päättää etätyöpäivien määrästä. Etätyön tekemisessä tulisi jatkossa ottaa huomioon johtamis- ja ohjaamisnäkökulma sekä työhyvinvoinnilliset asiat.