Kielenkehitystä tukevan materiaalin kehittäminen varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Rauhala-Vaahervaara, Saija; Kaure, Mari (2013)
Rauhala-Vaahervaara, Saija
Kaure, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402052059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402052059
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kansainvälisen Functional Innovative Tools for Learning eli FIT-hankkeen yhteydessä. Hankkeen tarkoitus on ollut kehitellä uusia pedagogisia materiaaleja, metodeja ja työkaluja oppimiseen. Osallistujatahot ovat keskittyneet lasten ja koululaisten kielen oppimiseen ja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemiseen. Olemme osuudessamme keskittyneet lasten kielenkehityksen tukemiseen ja tavoitteenamme on ollut löytää Suomessa toimivien käytännönosaajien eli varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemys siitä, millaista materiaalia kielenkehittymisen tueksi tarvitaan. Saamamme tiedon pohjalta olemme luoneet ammattilaisia apunamme käyttäen mahdollisimman hyvin ammattilaisten tarpeita palvelevan tuotteen. Tämän lisäksi tavoitteenamme on ollut testata tuotetta varhaiskasvatuksen ammattilaisilla sekä selvittää kehitystyön onnistumista arvioinnin kautta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön prosessi koostuu neljästä syklistä. Ensimmäisessä syklissä tutustuimme FIT–hankkeeseen ja valitsimme näkökulman tutkimukselle. Tässä vaiheessa tehtävänä oli myös kielenkehityksen teoriaan perehtyminen. Toisessa syklissä tarkensimme kehittämistehtävää. Aluksi teimme tarvekartoituksen haastattelemalla neljää erityislastentarhanopettajaa. Haastattelujen perusteella kehittämistehtäväksemme tarkentui kielenkehityksen teoriaa ja kielenkehitystä tukevia toimintoja sisältävän materiaalipaketin luominen. Rajasimme tuotetta siten, että se tulisi kaikkien varhaiskasvatuksen ammattilaisten käyttöön sähköisessä muodossa. Saimme yhteistyökumppaniksemme Sosiaalipedagogit Talentia Ry:n ja tätä kautta väylän tuotteen julkaisulle.
Kolmas sykli koostui materiaalipakettiin sopivan aineiston selvittämisestä ja tuotteen valmistamisesta. Pyysimme eri ammattilaisten näkemyksiä siitä, millainen kielen kehittämistä tukeva materiaali on hyvää ja millaisessa muodossa tieto olisi hyvä tuoda ammattilaisten käyttöön. Vastaajat ehdottivat pakettiin mm. teoriatietoa kielenkehityksestä, harjoitteiden ohjeita, kirjallisuusvinkkejä sekä käytännön vinkkejä. Kokosimme tietoa eri lähteistä ja kävimme läpi sekä valikoimme mielestämme relevantin sisällön pakettiin.
Neljännessä syklissä selvitimme sähköpostitse lähetettävän kyselytutkimuksen avulla ammattilaisten arvioita valmiista materiaalipaketista. Olemme myös arvioineet tuotettamme itse koko sen kehittämisprosessin ajan. Valmis materiaalipaketti on luvattu lähettää sähköisessä muodossa kaikille halukkaille kyselyymme vastanneille ammattilaisille.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön prosessi koostuu neljästä syklistä. Ensimmäisessä syklissä tutustuimme FIT–hankkeeseen ja valitsimme näkökulman tutkimukselle. Tässä vaiheessa tehtävänä oli myös kielenkehityksen teoriaan perehtyminen. Toisessa syklissä tarkensimme kehittämistehtävää. Aluksi teimme tarvekartoituksen haastattelemalla neljää erityislastentarhanopettajaa. Haastattelujen perusteella kehittämistehtäväksemme tarkentui kielenkehityksen teoriaa ja kielenkehitystä tukevia toimintoja sisältävän materiaalipaketin luominen. Rajasimme tuotetta siten, että se tulisi kaikkien varhaiskasvatuksen ammattilaisten käyttöön sähköisessä muodossa. Saimme yhteistyökumppaniksemme Sosiaalipedagogit Talentia Ry:n ja tätä kautta väylän tuotteen julkaisulle.
Kolmas sykli koostui materiaalipakettiin sopivan aineiston selvittämisestä ja tuotteen valmistamisesta. Pyysimme eri ammattilaisten näkemyksiä siitä, millainen kielen kehittämistä tukeva materiaali on hyvää ja millaisessa muodossa tieto olisi hyvä tuoda ammattilaisten käyttöön. Vastaajat ehdottivat pakettiin mm. teoriatietoa kielenkehityksestä, harjoitteiden ohjeita, kirjallisuusvinkkejä sekä käytännön vinkkejä. Kokosimme tietoa eri lähteistä ja kävimme läpi sekä valikoimme mielestämme relevantin sisällön pakettiin.
Neljännessä syklissä selvitimme sähköpostitse lähetettävän kyselytutkimuksen avulla ammattilaisten arvioita valmiista materiaalipaketista. Olemme myös arvioineet tuotettamme itse koko sen kehittämisprosessin ajan. Valmis materiaalipaketti on luvattu lähettää sähköisessä muodossa kaikille halukkaille kyselyymme vastanneille ammattilaisille.