Menestyvä myyjä : case Yritys X
Haapanen, Terhi (2014)
Haapanen, Terhi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271743
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata menestyvän myyjän ominaisuuksia ja taitoja, joita on tässä tutkimuksessa selvitetty haastattelemalla Yrityksen X myyntipäälliköitä. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisäksi kuvata mitkä keskeiset tekijät ovat vaikuttaneet myyjän menestymiseen hänen urallaan.
Opinnäytetyön aihe valikoitui yhteistyössä Yritys X:n myyntijohtajan kanssa käydyissä neuvotteluissa. Opinnäytetyön tekijän puolentoista vuoden työkokemus kyseisessä yrityksessä sekä sen myötä syntynyt mielenkiinto myyntityötä kohtaan, innostivat myös aihevalintaan.
Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee myyntityötä ja siinä on keskitytty erityisesti myyntiprosessiin. Myyjästä ei voi kehittyä huippumyyjää ilman tietämystä siitä, kuinka myyntiprosessi etenee. Toisessa osiossa määritellään menestymistä ja kolmannessa menestyvän myyjän ominaisuuksia.
Työn teoriaosuus on rajattu käsittelemään menestyvän myyjän työtä telemarkkinoinnin näkökulmasta, eikä niinkään asiakaspalvelussa työskentelevien myyjien. Rajauksena on myös keskittyä myyntityön kahdesta päätyypistä toimipaikkamyynnistä ja kenttämyynnistä enemmän kenttämyyntiin. Toimipaikkamyynnissä asiakas tulee itse myyjän luo kun taas kenttämyynnissä myyjä itse lähestyy asiakasta.
Työn empiriaosiossa käsitellään Yrityksen X myyntipäälliköiden haastatteluiden tulokset. Empiriaosio toteutettiin haastatteluineen kokonaisuudessaan syksyn 2013 aikana.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että menestyvän myyjän ominaisuudet ja taidot ovat hyvin pitkälti opeteltavissa. Kukaan ei ole menestyvä myyjä syntyessään vaan sellaiseksi enemmänkin kehitytään toistojen kautta. Tutkimuksen perusteella menestyvän myyjän keskeisiksi luonteenpiirteiksi paljastuivat esimerkiksi kunnianhimo, rohkeus, luotettavuus, palvelualttius ja asiantuntijuus omalla alalla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, joka auttaa myyjän urakehityksessä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui yhteistyössä Yritys X:n myyntijohtajan kanssa käydyissä neuvotteluissa. Opinnäytetyön tekijän puolentoista vuoden työkokemus kyseisessä yrityksessä sekä sen myötä syntynyt mielenkiinto myyntityötä kohtaan, innostivat myös aihevalintaan.
Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee myyntityötä ja siinä on keskitytty erityisesti myyntiprosessiin. Myyjästä ei voi kehittyä huippumyyjää ilman tietämystä siitä, kuinka myyntiprosessi etenee. Toisessa osiossa määritellään menestymistä ja kolmannessa menestyvän myyjän ominaisuuksia.
Työn teoriaosuus on rajattu käsittelemään menestyvän myyjän työtä telemarkkinoinnin näkökulmasta, eikä niinkään asiakaspalvelussa työskentelevien myyjien. Rajauksena on myös keskittyä myyntityön kahdesta päätyypistä toimipaikkamyynnistä ja kenttämyynnistä enemmän kenttämyyntiin. Toimipaikkamyynnissä asiakas tulee itse myyjän luo kun taas kenttämyynnissä myyjä itse lähestyy asiakasta.
Työn empiriaosiossa käsitellään Yrityksen X myyntipäälliköiden haastatteluiden tulokset. Empiriaosio toteutettiin haastatteluineen kokonaisuudessaan syksyn 2013 aikana.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että menestyvän myyjän ominaisuudet ja taidot ovat hyvin pitkälti opeteltavissa. Kukaan ei ole menestyvä myyjä syntyessään vaan sellaiseksi enemmänkin kehitytään toistojen kautta. Tutkimuksen perusteella menestyvän myyjän keskeisiksi luonteenpiirteiksi paljastuivat esimerkiksi kunnianhimo, rohkeus, luotettavuus, palvelualttius ja asiantuntijuus omalla alalla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, joka auttaa myyjän urakehityksessä.